María Casado, directora de l’Observatori de Bioètica i Dret , rep la Càtedra UNESCO de Bioètica de la UB

By 21 de maig de 2007novembre 16th, 2020No Comments
 21.05.2007

María Casado, directora de l' de la Universitat de Barcelona (UB), ubicat al Parc Científic de Barcelona, ha estat distingida per l'Organització de les Nacions Unides per a l'Educació, la Ciència i la Cultura (UNESCO) amb la concessió de la Càtedra UNESCO de Bioètica de la UB. La creació d'aquesta càtedra suposa un reconeixement internacional tant a María Casado com a l'activitat que desenvolupa l'Observatori de Bioètica i Dret, que du a terme una línia de recerca i transferència de coneixement pluridisciplinària entorn de les implicacions ètiques, socials i jurídiques de la biotecnologia i la biomedicina.

La finalitat de les càtedres UNESCO és enfortir la cooperació interuniversitària, mitjançant l’intercanvi de coneixements entre les universitats i la promoció d’una solidaritat acadèmica a escala mundial. Segons consta en el conveni signat entre la UNESCO i la UB, la Càtedra de Bioètica de la UB té com a finalitat contribuir –en l’àmbit de la reflexió universal sobre els Drets Humans– a un debat global, plural i pluridisciplinari sobre els principis i camps d’estudi de la bioètica, fomentar un sistema integrat d’activitats d’investigació, formació i divulgació en l’ àmbit de la bioètica, així com facilitar la col·laboració entre investigadors d’alt nivell i professors de reconegut prestigi, universitats i institucions d’ensenyament superior d’Europa, Amèrica del Nord, Amèrica Llatina, el Carib i altres regions del món. Altre dels seus objectius és afavorir la transferència a països en desenvolupament de l’experiència adquirida en l’Observatori de Bioètica i Dret en els àmbits de la investigació, l’ensenyament i la divulgació, compartint les seves metodologies i accions de formació.

La UNESCO atorga la denominació de “Càtedra UNESCO” a unitats de docència i investigació establertes en una universitat, institució d’ensenyament superior o en un centre científic, que destaquin per la seva excel·lència acadèmica i que comparteixin els seus objectius, i encomana a aquestes entitats la missió d’organitzar activitats docents i de divulgació en un camp concret del coneixement considerat prioritari. Fins ara només hi havia sis al món. Amb la de la Universitat de Barcelona, per tant, s’afegeix una més, que incrementa el nombre de Càtedres UNESCO a Catalunya.

La directora de la nova Càtedra UNESCO de Bioètica de la UB, María Casado, és doctora en Dret per la Universitat Complutense de Madrid, professora titular de Filosofia del Dret de la UB, coordinadora del Grup de Recerca Consolidada de la Generalitat de Catalunya “Bioètica, dret i societat” i directora del Màster de Bioètica i Dret d’aquesta universitat. També coordina la Xarxa Temàtica de Bioètica i Drets Humans, la Xarxa per al Ensenyament Conjunt de la Bioètica de la Unió Europea i la Xarxa en Docència en Bioètica AECI. Actualment és membre consultiu del Comitè Consultiu de Bioètica de Catalunya, Comitè Assessor de la CIRIT, la Comissió de Bioètica de la UB, la Comissió d’experts del Banco Nacional de ADN, de la Junta Directiva de la International Association of Bioethics, del Comitè d’Ètica del Centre de Medicina Regenerativa de Barcelona i de la European Association of Global Bioethics. L’any 2006 va rebre la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic que atorga la Generalitat de Catalunya per la seva contribució en la recerca de la bioètica des d’una perspectiva pluridisciplinària i laica.