L’IRB Barcelona obté el 20% dels projectes europeus ERC Advanced atorgats a Espanya

By 24 de gener de 2012novembre 16th, 2020No Comments
 24.01.2012

El Consell Europeu de Recerca (ERC en les seves sigles en anglès) ha atorgat tres ERC Advanced Grants a l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), amb seu al Parc Científic Barcelona. el que suposa el 20% de les 15 beques atorgades a institucions espanyoles. Així mateix, les estadístiques d'ERC referides a la convocatòria 2011 de les Advanced Grants, revelen que de les 2284 propostes presentades, 294 han superat el filtre, el que representa un 13% d'èxit. Una altra dada rellevant pel centre és que se li han concedit el 100% de les propostes presentades.

Els científics Angel R. Nebreda i Cayetano González, professors d’Investigació ICREA, abordaran els projectes centrats en càncer, “FliesCan” i “p38Cancer”, respectivament. Aquests projectes estan inclosos en la categoria de Ciències de la Vida. Per la seva banda, l’investigador Modesto Orozco, catedràtic de la Universitat de Barcelona, desplegarà el projecte “SimDNA” de simulació d’àcids nucleics per computació, que s’ubica en l’apartat de Ciències Físiques i Enginyeria.

En el projecte “FliesCan” (acrònim de “Modelling Cancer Traits in Drosophila”) el Laboratori de Divisió Cel·lular de l’IRB Barcelona, liderat per Cayetano González, estudiarà el creixement tumoral i les aneuploïdies (repartiment erroni de cromosomes durant la divisió cel·lular). González usarà com a sistema model el desenvolupament dels tumors cerebrals en Drosophila melanogaster, camp al que ha contribuït amb publicacions seminals a Nature, Developemental Cell i Science. L’objectiu de “FliesCan” és doble: identificar noves vies d’intervenció per inhibir el creixement tumoral i determinar l’origen i la funció de les aneuploïdies i els canvis en el número de còpies de gens en creixement tumoral. L’aplicació més directe es troba en el camp de la regulació de l’expressió de gens i en l’epigenètica

Angel Rodríguez Nebreda, líder del Laboratori de Senyalització i Cicle Cel·lular a l’IRB Barcelona, va ser co-descubridor el 1994 de la família de proteïnes quinases p38, que actuen com a transmissores de senyals a la cèl·lula, afectant l’activitat de moltes altres proteïnes i controlant diferents processos que determinen el comportament cel·lular. Rodríguez Nebreda ha demostrat al llarg d’una extensa carrera, la importància de p38 en la regulació de nombrosos processos cel·lulars en successius articles en revistes d’alt impacte. El projecte “P38Cancer” pretén disseccionar a fons el rol de p38 en el desenvolupament de tumors, mitjançant estudis en bioquímica i biologia cel·lular del càncer amb farmacologia i anàlisi genètic.

El títol complet del projecte Modesto Orozco és “Simulació d’ADN en multiescala avançada”. SimDNA es divedeix en tres parts: desenvolupament de mètodes teòrics i algoritmes per simulació computacional a diferents escales de resolució, implementació de programes computacionals i validació experimental de les prediccions. L’objectiu és aportar informació sobre l’estructura i les propietats físiques dels àcids nucleics i com aquestes serveixen per explicar la seva funció. Amb SimDNA, es posaran a disposició de la comunitat internacional un seguit d’eines computacionals que permetran entendre el comportament dels àcids nucleics.