El científic croat Fran Supek (Foto: IRB Barcelona).
 12.04.2017

L’IRB Barcelona obre un nou laboratori per a l’anàlisi de ‘Big Data’ genòmic

L'investigador en l'àrea de la bioinformàtica i la genòmica Fran Supek s'ha incorporat a l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) amb el laboratori Genome Data Science (aGENDAS), dins del programa de Biologia Estructural i Computacional. Amb aquest nou fitxatge el centre reforça la seva aposta per oferir oportunitats de lideratge a científics joves i reclutar talent amb projecció d'excel·lència a la seva seu del Parc Científic de Barcelona (PCB).

El grup aGENDAS té com a objectiu abordar importants qüestions biològiques mitjançant l’anàlisi estadística de dades massives provinents de càncer humà, poblacions humanes, seqüenciació de l’ADN ambiental (metagenòmica) i genomes microbians totalment seqüenciats.

El càncer és una malaltia causada per mutacions en l’ADN. Tals mutacions també poden destacar potencials oportunitats terapèutiques. El grup de Supek, que inicialment estarà format per quatre membres, utilitzarà mètodes d’intel·ligència artificial d’avantguarda per entendre què causa les mutacions en l’ADN humà, quines parts del genoma es veuen afectades i també tractarà de detectar vulnerabilitats tumorals que puguin obrir noves vies per a un tractament personalitzat.

“Podem reconèixer fàcilment mutacions en l’ADN produïdes, per exemple, pel fum del tabac en el càncer de pulmó o pels raigs ultraviolats en melanoma. No obstant això, recents anàlisi dels genomes dels tumors suggereixen que hi ha molts altres factors que causen mutacions i, en molts casos, desconeixem les causes. Algunes són producte d’errors en el sistema de reparació de l’ADN de les cèl·lules tumorals, que acceleren el càncer i el fan més agressiu i resistent als fàrmacs. Aquest mateix procés fallit pot ser al mateix temps una debilitat i atacant-lo podríem destruir el tumor mentre conservem les cèl·lules sanes”, explica Fran Supek.

Amb la incorporació d’aquest nou grup, l’IRB Barcelona compta amb un total de 24 laboratoris i 7 plataformes tecnològiques. “L’entorn científic que ofereix l’IRB Barcelona és molt estimulant i adequat per als meus plans de recerca. És una excel·lent institució per a que un investigador principal que comença desenvolupi la seva carrera i una recerca de primer nivell. Espero que la meva feina aquí complementi altres línies d’investigació biomèdica del centre”, destaca Fran Supek.

El grup aGENDAS també s’inscriu en l’àrea estratègica de recerca en big data que promourà als propers anys el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) des de la seva seu al PCB.