El projecte TRIP-Clinics vol potenciar la integració de la investigació fonamental i clínica en un mateix entorn. Imatge / IRB Barcelona.
 06.03.2024

L’IRB Barcelona impulsa un programa pioner a Europa en investigació translacional

L’IRB Barcelona, amb seu al PCB, ha llançat el projecte TRIP-Clinics, en el marc del programa TRIP (Translational Research Innovation Programme) impulsat per l’institut, amb el suport de la Fundació ”la Caixa” i el Departament de Salut de la Generalitat. L’objectiu d’aquesta iniciativa és impulsar grups de recerca que estiguin liderats per, almenys, un científic o científica cap de laboratori, i un professional de la medicina que combini la investigació fonamental amb la pràctica clínica.

Un dels problemes de major complexitat en la investigació biomèdica internacional és com traslladar el coneixement generat als centres de recerca a la pràctica clínica, i viceversa, de la forma més eficient i en el menor temps possible. Aquest procés, conegut com a “investigació translacional”, s’ha assajat a tot el món amb fórmules diverses, entre les quals s’inclou emplaçar centres de recerca fonamental a hospitals per propiciar el contacte entre tots dos àmbits i el desenvolupament de projectes conjunts.

En aquesta primera convocatòria del projecte TRIP-Clinics, la Fundació ”la Caixa” finança dos dels tres laboratoris que han estat constituïts amb 1,2 milions d’euros durant tres anys. Es tracta dels laboratoris formats pel Dr. Roger Gomis, de l’IRB Barcelona, amb el Dr. Aleix Prat, la Dra. Laura Angelats i la Dra. Sonia Guedan, de l’IDIBAPS, i el del Dr. Salvador Aznar Benitah, de l’IRB Barcelona, amb la Dra. Cristina Saura i la Dra. Isabel Pimentel, del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO).

El Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya subvenciona la part del subprograma TRIP Clinics que ha fet possible la creació del laboratori format per la Dra. Cristina Mayor-Ruiz, de l’IRB Barcelona i el Dr. César Serrano, del (VHIO).

“Aquest projecte ens permetrà accelerar la translació de la investigació fonamental a la pràctica clínica i que així pugui arribar abans a tenir un impacte a la societat. Unir grups de recerca fonamental i clínica en un únic espai per abordar malalties complexes, com ho és, per exemple, el càncer, suposa un canvi de paradigma respecte al que es feia fins ara”, afirma el Dr. Francesc Posas, director de l’IRB Barcelona.

Promoure la integració de la recerca bàsica i la clínica en un mateix entorn

El Translational Research and Innovation Programme (TRIP), engegat per l’IRB Barcelona amb el suport de la Fundació ”la Caixa” a través de la iniciativa “CaixaResearch Clinical Translation” i del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya és una aposta estratègica per traslladar el coneixement generat als laboratoris de l’Institut a la pràctica clínica de la manera més eficient i en el menor temps possible.

El programa TRIP se centra en àrees emergents com la immunooncologia, la inflamació i la senescència cel·lular, i es divideix en dues apostes complementàries:

D’una banda, el subprograma TRIP-Clinics es basa a definir projectes de recerca conjunts entre investigadors de l’IRB Barcelona i professionals mèdics investigadors de qualsevol hospital de Catalunya. D’aquesta manera es promouen la recerca fonamental i la clínica en un mateix entorn, alhora que es facilita l’accés conjunt als recursos de coneixement, tecnològics i aplicabilitat.

La proposta és la primera d’aquestes característiques a Espanya i és pionera a Europa. El resultat final que s’espera d’aquesta integració és desenvolupar noves eines diagnòstiques i terapèutiques o millorar-ne les existents, la qual cosa pot derivar en noves patents, formació d’empreses de base biotecnològica o llicència de productes.

La segona línia del programa, el subprograma TRIP–Preclinics contempla la incorporació de líders de grup júnior per iniciar nous laboratoris centrats en àrees estratègiques emergents Els caps de laboratori són seleccionats per un comitè internacional.

Els investigadors que recentment han obert un laboratori a l’IRB Barcelona en el marc del programa TRIP són la Dra. Stefanie Wculek, qui lidera un laboratori en immunologia i que s’hi ha incorporat també gràcies al suport de 900.000 euros de la Fundació “la Caixa”, la Dra. Direna Alonso-Curbelo, que investiga la inflamació i la seva relació amb el càncer i l’envelliment, i el Dr. Alejo Rodriguez-Fraticelli, qui centra els seus estudis en l’epigenòmica i el traçat de llinatges cel·lulars.

Aquestes àrees són considerades prioritàries i es podrien definir com a nínxols d’oportunitat científics.

» Enllaç a la notícia: web de l’IRB Barcelona [+]