L'IRB Barcelona va rebre la notícia de la renovació del "Severo Ochoa" durant l'acte institucional de celebració del 10è aniversari (Foto: IRB Barcelona).
 27.10.2015

L’IRB Barcelona aconsegueix la renovació del segell d’excel·lència Severo Ochoa

La Secretaria d'Estat R+D+I ha anunciat aquest matí que els vuit primers 'Centres d'Excel·lència Severo Ochoa' ─avaluats positivament a través de l'anàlisi dels seus plans estratègics de recerca 2016-2019─ han aconseguit de nou l'acreditació i comptaran amb un milió d'euros anuals durant quatre anys més. Un d'aquests centres és l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona (IRB Barcelona), que va rebre la notícia durant l'acte institucional de celebració del seu 10è aniversari al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). El passat més de març, l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) també va obtenir l’acreditació Severo Ochoa per la qual cosa ja són dos els instituts amb seu al Parc Científic de Barcelona (PCB) reconeguts amb aquesta distinció.

Segons l’opinió dels propis avaluadors, aquests centres no només han revalidat la seva posició de referència en la investigació internacional sinó que molts d’ells han consolidat el seu lideratge científic durant els anys en què van gaudir de l’anterior ajuda ‘Severo Ochoa’.

La Secretaria assenyala que els centres acreditats destaquen tant per la notorietat internacional de les contribucions científiques que realitzen, com per la seva capacitat innovadora i la seva intensa relació amb el sector empresarial. Són, a més, centres de referència a nivell mundial capaços d’atreure talent internacional.

La notícia de la renovació del Severo Ochoa va coincidir ahir amb la celebració del desè aniversari de l’IRB Barcelona en un acte institucional al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) que va reunir al voltant de 400 persones i que va comptar amb la presència de patrons, líders científics, personalitats públiques, la comunitat de l’IRB Barcelona, ​​col·laboradors i amics. “Aquest és el millor regal d’aniversari que podien fer-nos avui des del Ministeri”, va agrair el director, Joan Guinovart, la directora general d’Investigació Científica i Tècnica, Marina Villegas, que va assistir a l’acte en representació del ministeri.

Els vuit centres són: Barcelona Supercomputing Center – Centre Nacional de Supercomputació (BSC-CNS), l’Institut de Ciències Matemàtiques (ICMAT), l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), l’Institut d’Astrofísica de Canàries (IAC), el Centre Nacional d’Investigacions Oncològiques Carlos III (CNIO), l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), el Centre Nacional d’Investigacions Cardiovasculars Carlos III (CNIC), i el Barcelona Graduate School of Economics.

A més, la Secretaria d’Estat d’R+D+I ha concedit 3 noves acreditacions Severo Ochoa i quatre Unitats d’Excel·lència ‘María de Maeztu’.

10 anys d’èxits en biomedicina

Ahir dilluns, 26 d’octubre, l’IRB Barcelona va celebrar el seu desè aniversari amb una jornada conduïda pel seu director, Joan J. Guinovart, que també és catedràtic del Departament de Bioquímica i Biologia Molecular de la Universitat de Barcelona, i pel president del Consell Científic Assessor, Joan Massagué. També hi van assistir els membres del Patronat, entre els quals hi ha el rector Dídac Ramírez i els consellers de la Generalitat de Catalunya Boi Ruiz i Andreu Mas-Colell.

Al llarg d’aquests deu anys, l’IRB Barcelona, que desenvolupa una recerca triangulada entre la biologia, la química i la biologia estructural i computacional, ha publicat 1.814 articles científics en revistes d’alt impacte. El 2011, a més, va aconseguir el Segell d’Excel·lència Severo Ochoa. Situat al Parc Científic de Barcelona, el centre està format per vint-i-tres laboratoris que aborden projectes bàsics sobre problemes biomèdics d’impacte socioeconòmic, amb un èmfasi especial en càncer, metàstasis, Alzheimer, diabetis i malalties minoritàries.