Sense categoria

L’IBEC i el PCB participen en la creació del primer centre de materials d’Espanya

By 25 de novembre de 2008novembre 16th, 2020No Comments
 25.11.2008

El proper dijous, 27 de novembre, el Foment de les Arts i del Disseny (FAD) inaugurarà "Mater. Centre de materials", el primer centre de materials multisectorial d'Espanya. Amb una superfície de 200 m2, oferirà servei d'informació i assessorament als professionals, cursos i conferències i una biblioteca amb vuit-cents nous materials. Aquest centre és la culminació del projecte Mater, en què ha participat molt activament l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), ubicat al Parc Científic Barcelona . "Mater. Centre de Materials" es troba a la 3a planta del FAD (Plaça dels Àngels, 5-6) i forma part d'una xarxa internacional de centres de materials, amb seus a París, Amberes i Praga.

Mater és un projecte del Foment del FAD per al Ministeri d’Indústria, Turisme i Comerç que neix de la creixent importància que cobren els materials en el desenvolupament de la nostra societat. Aquest projecte ha comportat dos anys de treball i s’ha contactat amb prop de 4.000 empreses espanyoles, experts del CDTI, CSIC, Ministeri d’Indústria, Turisme i Comerç, i la Fundación Cotec, a més d’universitats i centres tecnològics.

L’Institut de Bioenginyeria de Catalunya ha participat en aquesta iniciativa aportant projectes, materials, i col·laborant en la redacció del llibre “Mater. Tesi”, un conjunt d’escrits a càrrec de reconeguts experts en cadascun dels sectors econòmics i grups de materials representats a Mater. A més, el director del centre, Josep A. Planell, forma part del Grup d’Experts de Mater, que han posat a disposició el seu coneixement, valorant els projectes i analitzant els sectors econòmics i grups de materials.

El projecte Mater es va iniciar amb l’exposició , que es va celebrar del 14 de febrer al 26 d’abril d’enguany, i va ser visitada per més de 20.000 persones. La representació del PCB es va concretar en un projecte en el qual van participar conjuntament l’IBEC i la Plataforma de Nanotecnologia del PCB anomenat: “Connectant els materials a la vida a través de la nanoteconologia”, que va mostrar als visitants materials artificials estructurats a escala nanomètrica que imiten les propietats físico-químiques de l’entorn cel·lular i tenen aplicacions biomèdiques.

D’altra banda, el grup de Biomaterials, Biomecànica i Enginyeria de Teixits de la Universitat Politècnica de Catalunya, grup associat a l’IBEC, ha participat en el projecte “Implant dental biomimètic amb fosfat de calci”. Aquest projecte tracta sobre la millora dels implants dentals tradicionals per reduir el temps d’espera del seu ús. Aquests implants presenten una superfície de fosfat de calci (amb propietats similars a l’os), la qual accelera la formació òsea i permet que l’implant es fixi més ràpidament, de manera que es pot tornar a mastegar normalment en molt poc temps.