Sense categoria

By 16 de març de 2004novembre 16th, 2020No Comments
 16.03.2004

Les sinergies entre les institucions de recerca biomèdica, a debat

Amb l'objectiu de crear un espai de debat i reflexió en l'entorn de la recerca biomèdica i social com a instrument, estratègia científica i motor de canvi social, els dies 10 i 11 de març van tenir lloc unes jornades sota el títol "La recerca a debat: sinergies I+D+i en una societat en xarxa". El programa incloïa una taula rodona, presidida pel rector de la UB Joan Tugores, sobre el funcionament en xarxa de les institucions de recerca biomèdica on va participar el director general del Parc Científic de Barcelona (PCB) Màrius Rubiralta.

Les jornades, una iniciativa de la , van abordar la recerca des de la perspectiva de la comunitat científica, la solidaritat, la comunicació i l’ètica en diferents taules rodones. Inaugurades per la consellera de Sanitat i Seguretat Social de la Generalitat de Catalunya Marina Geli, el rector de la UB Joan Tugores, el gerent de l’Hospital Sant Joan de Déu Manuel del Castillo, i el director de la Fundació Sant Joan de Déu Ignasi de Juan-Creix, les sessions van començar amb una taula rodona en què es van debatre les possibles sinergies entre les institucions de recerca biomèdica.

En la seva intervenció, Màrius Rubiralta va explicar el model de recerca biomèdica de la UB a partir de la creació i el funcionament de noves estructures d’innovació com ara el Parc Científic de Barcelona. En aquesta línia, va explicar el model del PCB i la seva coordinació amb altres estructures de recerca de la mateixa universitat i d’altres entorns públics i privats. Rubiralta va fer referència també a l’espai europeu de recerca, on la biomedicina i la biotecnologia es presenten com a sectors productius de més impacte en la nova economia del coneixement i en el desenvolupament de la societat del benestar. Així mateix, va mencionar la necessitat de crear noves estructures organitzatives que puguin competir amb els millors entorns internacionals. En aquest sentit, va parlar de l’agrupament d’estructures de l’àmbit “bio”, els anomenats “bioclústers”, on conflueixen diferents agents i sectors, públics i privats, d’una àrea geogràfica.

Segons Rubiralta, els reptes de futur de la recerca passen per crear el “bioclúster” de l’àrea de Barcelona a partir de la gran potencialitat d’aquesta zona en recerca bàsica biomèdica, recerca clínica i ciències de la salut, en el marc de les universitats i centres de recerca, i en innovació farmacèutica. Des d’aquesta perspectiva, va destacar també el paper que juguen les universitats en el desenvolupament econòmic local i regional.

En aquesta taula van participar també el sotsdirector general d’Investigació Sanitària del Instituto de Salud Carlos III Manuel Carrasco, el director científic de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer Joan Rodés, el director de l’Institut Municipal d’Investigació Mèdica i del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona Jordi Camí, i el vicepresident del Comitè de Recerca de l’Hospital Sant Joan de Déu Lluís Morales.