El cap de grup, Angel R. Nebreda, i l'estudiant de doctorat, Begoña Cánovas, al Laboratori de Senyalització i Cicle Cel·lular (M. Minocri, IRB Barcelona).
 24.05.2018

Les cèl·lules tumorals esquiven la mort per una reparació “in extremis” del seu ADN

Un estudi de l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) al Parc Científic de Barcelona, publicat avui a la revista Cancer Cell, revela un nou mecanisme protector de les cèl·lules tumorals en càncer de mama i assenyala noves dianes terapèutiques per tractar-lo. El treball identifica la proteïna p38 com un salvavides que fan servir les cèl·lules tumorals per evitar dany excessiu en el seu ADN. Bloquejant la p38 s'aconsegueix elevar la mortalitat de cèl·lules tumorals i reduir els tumors.

Els resultats de l’estudi – liderat per l’investigador ICREA de l’IRB Barcelona, Angel R. Nebreda– demostren que la proteïna p38alfa (p38 d’ara endavant) actua com a protector de les cèl·lules tumorals perquè està implicada en encendre un mecanisme de reparació de l’ADN. D’aquesta manera, p38 salva les cèl·lules tumorals de sucumbir per acumulació excessiva d’errors, o mutacions, en el seu ADN. “De forma inherent les cèl·lules tumorals tendeixen a acumular dany en l’ADN però algunes n’acumulen més que d’altres i veiem que aquestes són les que depenen més de l’acció de p38”, explica Nebreda.

El càncer de mama és, en dones, el tumor més mortífer al món -521.000 morts a l’any-, així com a Espanya -6.213 anuals- (fonts: Organització Mundial de la Salut 2012 i SEOM 2017). Existeixen, principalment, tres tipus de càncer de mama: el receptor d’estrogen positiu (ER), el HER 2 positiu i el triple negatiu. Els experiments es van fer en un model que desenvolupa tumors de mama triple negatiu. Aquest tipus de tumor suposa el 15% de casos de càncer de mama i l’única opció terapèutica coneguda, fins ara, és la quimioteràpia genèrica, mentre que per als altres dos tipus hi ha teràpies dirigides. Aquests descobriments podrien obrir la porta a millorar el tractament per al tumor de mama triple negatiu.

Bloquejar p38 per optimitzar la quimioteràpia

Els investigadors van usar fàrmacs inhibidors de p38 per bloquejar-ne l’acció en cèl·lules tumorals. Aquests inhibidors ja han estat utilitzats en assajos clínics amb pacients, però per a altres malalties. Els inhibidors de p38 es van combinar amb medicaments de quimioteràpia clàssica denominats taxans, com el paclitaxel i el docetaxel.

“Els taxans impedeixen la divisió cel·lular danyant els cromosomes i generant inestabilitat cromosòmica. Com intuíem, atès que p38 actua com un fre a aquesta acció, quan la inhabilitem les cèl·lules es queden sense la protecció i els taxans actuen més eficaçment”, explica Begoña Cánovas, estudiant de doctorat de “la Caixa” i primera autora de l’article juntament Ana Igea, investigadora postdoctoral i avui Alumni de l’IRB Barcelona a la Universitat de Vigo.

►Enllaç a la noticia: web de l’IRB Barcelona [+]