La Divisió Biomed de Leitat está ubicada al Parc Científic de Barcelona (Foto: Leitat).
 06.08.2015

Leitat lidera el projecte europeu GLAM per millorar el diagnòstic del càncer

Un consorci europeu liderat per Leitat –des de la seva Divisió Biomed  al Parc Científic de Barcelona (PCB)– ha engegat el projecte Glass-Laser Multiplexed Biosensor (GLAM) que té com a objectiu desenvolupar un dispositiu fotònic point-of-care per al diagnòstic no invasiu del Càncer Genito-Urinari (GU). GLAM implicarà en un període de 4 anys a 10 organitzacions europees amb recursos i capacitats complementàries procedents de l'àmbit acadèmic, científic i empresarial, entre les quals hi ha l'Institut de Biotecnologia de Catalunya (IBEC), també amb seu al PCB.

El projecte GLAM –que ha rebut finançament del programa Horizon 2020 de la Unió Europea– es desenvoluparà mitjançant un consorci europeu integrat per tres partners de l’Estat espanyol –Leitat, l’IBEC i l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO)–, la Universitat de Twente i la Radboud University Medical Center (Països Baixos), la Universitat Lliure de Brussel·les i Obelis Group (Bèlgica), Novelic (Sèrbia) i WizSoft (Israel).

Els membres del consorci combinaran la recerca mèdica amb la recerca bàsica i la biotecnologia per desenvolupar en un termini de quatre anys una innovadora tecnologia que detecti biomarcadors en orina i en altres biofluids obtinguts de manera no invasiva per al diagnòstic i pronòstic dels tumors genitourinaris. L’objectiu final del projecte és el disseny d’un dispositiu integrat per a ús ambulatori basat en biosensors fotònics label-free amb ultra sensibilitat, portabilitat, multiplexació, fàcil manipulació i baix cost.

“La majoria de les biòpsies de càncer han de ser analitzades en laboratoris especialitzats, la qual cosa implica alts costos i llargs períodes d’espera, ja que requereixen de personal i equips especialitzats”, afirma el coordinador del projecte Izabel Alfany, International Project Manager–Healthcare en Leitat. “Per tant, existeix una necessitat real i urgent de comptar amb nous dispositius que proporcionin un diagnòstic, pronòstic i monitoratge de dades més ràpid i amb una excepcional sensibilitat”, explica el director científic del projecte, Francesc Mitjans, director de la Divisió Biomed de Leitat.

Segons Elena Martínez, investigadora sènior a l’IBEC: “El dispositiu farà ús de la sensibilitat sense precedents que es pot aconseguir utilitzant dispositius ressonadors làser de micro-anell que utilitzen el mateix principi que es dóna en una galeria de murmuris, però amb llum en lloc de so. Les galeries de murmuris són construccions que permeten la transmissió del so de baixa intensitat des d’un punt a un altre allunyat; un exemple és la cúpula de la catedral de sant Pablo a Londres: 32 metres.”

El consorci espera que la tecnologia desenvolupada al projecte GLAM es pugui fer sevir amb altres biofluids, obrint el camí per al diagnòstic i el seguiment de diferents tipus de càncer i altres malalties.