La Unitat de Toxicologia del PCB col·labora amb un consorci CENIT de recerca en càncer

By 25 de febrer de 2010novembre 16th, 2020No Comments
 25.02.2010

La Unitat de Toxicologia Experimental i Ecotoxicologia del Parc Científic Barcelona () ha signat un contracte de col·laboració amb la biotec GEADIC per dur a terme l'avaluació toxicològica d'alguns dels biomarcadors que seran objecte d'estudi en el projecte de recerca ONCOLÓGICA, que ha estat seleccionat entre els divuit que subvencionarà el Ministeri de Ciència i Innovació a través del 5è programa de Consorcis Estratègics Nacionals en Investigació Tècnica (CENIT-E).

ONCOLÓGICA té per objectiu investigar noves estratègies basades en biomarcadors per a la detecció del càncer, el seu pronòstic, la predicció de resposta i el desenvolupament de nous tractaments. La tasca de GEADIC dins del consorci que impulsa aquest projecte –coordinat per PharmaMar– serà el desenvolupament de teràpies biològiques (anticossos i immunomodulars) pel tractament del càncer, i la missió de la UTOX-PCB consistirà en avaluar la potencial toxicitat de les noves molècules en estudi mitjançant l’aplicació de diverses tècniques in vivo i in vitro.

La UTOX-PCB (coordinada per l’investigador Miquel Borràs) i la Unitat de Toxicologia de la Facultat de Farmàcia de la UB (coordinada per l’investigador Joan M.Llobet) formen el CERETOX (Centro de Recerca en Toxicologia): centre de recerca especialitzat en la Transferència de Tecnologia en Toxicologia, membre de la xarxa IT (d’Innovación Tecnològica) de TECNIO (ACC1Ó). TECNIO és la xarxa que aglutina als principals centres i agents de transferència tecnològica de Catalunya, amb l’objectiu d’ apropar-los a l’empresa i afavorir així la competitivitat i la projecció internacional del teixit empresarial català.

Tant la UTOX com el CERETOX posen a l’abast de la indústria el seu coneixement i expertesa en la realització d’estudis toxicològics de laboratori i de camp, enfocats al cribatge previ al desenvolupament de nous candidats a fàrmacs, a la caracterització de productes químics, cosmètics, veterinaris, alimentaris i a l’avaluació de l’exposició, dels efectes tòxics o del risc en situacions de toxicologia ambiental i ecotoxicologia.

Així mateix, i de forma paral·lela, la UTOX-PCB du a terme projectes de recerca propis o en col·laboració amb altres centres tecnològics , instituts de recerca i empreses, com ara el projecte SOSTAQUA (subvencionat pel Ministeri dins de la 2a convocatòria CENIT 2007 i amb el Grup AGBAR com a líder del consorci) per a la millora del cicle sostenible de l’aigua; o el projecte NANOSOST “Cap a una nanotecnologia sostenible, responsable i segura” (que forma part dels “Projectes singulars i estratègics” inclosos al Pla Nacional d’R+D 2008-2011), liderant el subprojecte 3 (“Riscs per a la salut”), que té com a objectiu la determinació de les dificultats experimentals que poden sorgir durant i posteriorment a l’experimentació amb nanopartícules, i l’ establiment d’ una estratègia per a l’avaluació toxicològica de les mateixes.

L’objectiu del Programa CENIT és generar nous coneixements que siguin d’utilitat per a la creació de nous productes, processos i serveis o per a la integració de tecnologies d’interès estratègic. És per aquest motiu, que els projectes seleccionats estan orientats a fomentar una recerca planificada en àrees tecnològiques de futur amb una gran projecció internacional.