Equip de la Unitat de Biologia Estructural de l’IBMB-CSIC (Foto © Parc Científic de Barcelona).
 22.04.2015

La Unitat de Biologia Estructural de l’IBMB-CSIC obté l’acreditació Unitat d’Excel·lència María de Maeztu

La Unitat de Biologia Estructural de l'Institut de Biologia Molecular de Barcelona del (IBMB-CSIC), amb seu al Parc Científic de Barcelona, ha obtingut l’acreditació d’Unitat d’Excel·lència María de Maeztu en la primera edició d’aquesta convocatòria del Ministeri d’Economia i Competitivitat. En virtut d'aquest reconeixement, el grup de recerca comptarà amb un finançament de 500.000 euros anuals durant els propers quatre anys.

L’Institut de Biologia Molecular de Barcelona del Consell Superior de Investigaciones Científicas (IBMB-CSIC) centra la seva recerca en l’estudi dels principals mecanismes moleculars i genètics implicats en la fisiologia i desenvolupament dels organismes vius. Les seves línies de recerca abasten des de la biologia estructural, l’epigenètica i la fisiologia cel·lular fins a la Biologia del Desenvolupament.

La Unitat de Biologia Estructural de l’IBMB-CSIC té com a objectiu principal entendre la maquinària cel·lular mitjançant l’estudi estructural de les proteïnes, els àcids nucleics i les seves interaccions. La seva activitat es focalitza especialment en la regulació de la replicació i transcripció de l’ADN;  l’anàlisi de l’estructura i funció d’ enzims relacionats amb malalties humanes, la recerca sobre diferents patògens (inclosos els virus) i l’estudi dels orgànuls cel·lulars com ara els peroxisomes i mitocondris.

“Aquest reconeixement ens permetrà consolidar els grups i plataformes tecnològiques de la Unitat i també ampliar les nostres capacitats de recerca mitjançant la incorporació de nous conceptes i tecnologies. Continuarem treballant per treure endavant el nostre pla estratègic, centrat en l’aplicació d’aproximacions multidisciplinàries destinades a solucionar problemes essencials en biomedicina i biotecnologia”, afirma Núria Verdaguer, directora científica de la Unitat.

Segons Ferran Azorin, director del IBMB-CSIC, “l’acreditació com a Unitat d’Excel·lència María de Maetzu del Departament de Biologia Estructural representa el reconeixement als esforços i el paper destacat que l’IBMB-CSIC té en el desenvolupament i consolidació de la biologia estructural al nostre país. La recerca de gran qualitat que es duu a terme en la Unitat s’emmarca dins d’un projecte científic sòlid i reconegut internacionalment de tot el conjunt de l’Institut, que aborda de manera multidisciplinària qüestions rellevants en l’àmbit de la biologia molecular, cel·lular i del desenvolupament. Aquesta acreditació ens omple d’orgull i ens motiva a seguir treballant per aconseguir nous reptes”.

Unitats de Excel·lencia María de Maeztu

La darrera convocatòria 2014 del programa de Centres d’Excel·lencia Severo Ochoa ha inclòs la modalitat Unitats de Excel·lencia María de Maeztu per reconèixer l’excel·lència d’estructures organitzatives d’investigació d’acreditada rellevància científica –sense personalitat jurídica pròpia–  que estiguin integrades per la totalitat o part de la plantilla d’investigació d’un centre, departament universitari o institut de recerca.

En l’avaluació d’aquesta primera convocatòria hi han participat 115 científics internacionals de reconegut prestigi. A banda de l’IBMB-CSIC han rebut la distinció:  l’Institut de Ciències del Cosmos (ICCUB) de la Universitat de Barcelona;  el Barcelona Graduate School of Mathematics (BGSMath) impulsat, entre d’altres, per la Facultat de Matemàtiques de la UB a través de l’Institut de Matemàtica (IMUB); el Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) de la Universitat Pompeu Fabra; EL Centro de Investigación de Física de la Materia Condensada (IFIMAC) de la Universitat Autònoma de Madrid i el Departament d’Economia de la Universitat Carlos III. Aquestes noves unitats María de Maeztu disposaran d’un finançament de 500.000 euros anuals durant quatre anys.