La UB, soci del projecte europeu Aquavalens per millorar la calidad del agua potable

By 27 de maig de 2013novembre 16th, 2020No Comments
Investigadors de la UB que participen al projecte. Font: FBG.
 27.05.2013

Un equip de investigadors del Grup de Virus Entèrics i el Grup de Microbiologia d'Aigües Relacionada amb la Salut de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona (UB) –liderats per Albert Bosch i Anicet Blanch– participen en el projecte europeu Aquavalens, que té com a objectiu desenvolupar noves tecnologies per detectar virus, bacteris i paràsits a l'aigua abans que puguin causar malalties a la població. La promoció i la gestió econòmica d'aquesta iniciativa es duu a terme a través de la Oficina de Projectes Internacionals de Recerca UB-FBG, amb seu al Parc Cientíific de Barcelona.

Cada any es notifiquen prop de 330.000 casos de malalties transmeses per l’aigua, entre les quals hi ha la gastroenteritis i l’hepatitis. Els principals agents causants d’aquestes infeccions són virus, bacteris i protozous. Entre els anys 2000 i 2007, s’han declarat, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), 354 brots de malalties transmeses per l’aigua a catorze països europeus. Així doncs, la UE, mitjançant el 7è Programa marc, i amb l’objectiu de protegir la salut dels seus ciutadans, ha finançat amb nou milions d’euros el projecte Aquavalens, per tal de millorar la seguretat higiènica en el subministrament d’aigua, tant per beure com per produir aliments, a tot Europa.

Aquavalens, d’una durada de cinc anys, consta de quatre fases. En la primera es durà a terme recerca de primer nivell sobre aspectes moleculars dels patògens de transmissió aquàtica. En la segona fase es desenvoluparan i s’aplicaran tecnologies avançades (nanotecnologies i biosensors) per detectar microorganismes a temps real. En la tercera, les tècniques seleccionades en la fase anterior seran emprades en grans xarxes de distribució d’aigua i en sistemes rurals, així com en la indústria alimentària. Finalment, en la quarta fase, el coneixement generat durant el projecte s’utilitzarà per integrar les tecnologies en estratègies que permetin millorar la qualitat de vida i la salut dels ciutadans enfront del risc derivat de la contaminació de les aigües i d’altres aspectes ecològics com ara el canvi climàtic.

Un dels punts forts del projecte és la interacció entre les institucions acadèmiques i la indústria, així com amb institucions governamentals nacionals i internacionals, per tal de garantir que els resultats influeixin en la política europea. Participen en aquest consorci científics, enginyers, legisladors i experts en salut pública, pertanyents a 39 institucions —la UB n’és el segon soci— de tretze països.

La Fundació Bosch i Gimpera (FBG) és el centre de transferència de coneixement, tecnologia i innovació de la UB, i té el suport d’ACC1Ó, l’agència de la Generalitat de Catalunya que impulsa la competitivitat de les empreses catalanes. La Oficina de Projectes Internacionals de Recerca UB-FBG té com a objectiu gestionar els projectes de recerca finançats a càrrec de la Comissió Europea. Durant el 2012, s’hi han presentat més de dues-centes propostes i s’han signat 42 contractes per un import de 8,09 milions d’euros.