Sense categoria

La Marató 2013 de TV3 finança un projecte en què participa la Plataforma Drug Discovery del PCB

By 31 d'octubre de 2014novembre 16th, 2020No Comments
Ahir va tenir lloc l'acte de lliurament d'ajuts als 79 científics que duran a terme els treballs guardonats.
 31.10.2014

Ahir, dijous 30 d'octubre, va tenir lloc a l'Auditori de l'Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i Balears l'acte de lliurament dels premis als 44 projectes que rebran finançament dels fons aconseguits per La Marató 2013 de TV3 , que va estar dedicada a la recerca sobre les malalties neurodegeneratives. La Plataforma de Drug Discovery del Parc Científic de Barcelona (PDD-PCB) n'ha estat un dels beneficiaris per un projecte sobre noves estratègies terapèutiques per a la malaltia de l'Alzheimer, liderat per l'Institut de Química Avançada de Catalunya (IQAC-CSIC) i en què col·laboren també el Centro de Investigación Cooperativa en Biomateriales (CIC biomaGUNE), San Sebastián; el Centro de Investigaciones Biológicas (CIB-CSIC), Madrid; i l'Institute for Molecular Biology and Cell Biology (IBMC), Porto (Portugal).

Sota el títol ‘Programa de cribratge racional de compostos estabilitzadors de la unió transtiretina-Aß com a potencials fàrmacs moduladors de la malaltia d´Alzheimer‘ l’objectiu d’aquest projecte és avançar en la cerca de teràpies per la malaltia d’Alzheimer, estudiant la interacció entre la proteïna transtiretina (TTR) i el pèptid beta-amiloide (Aß) a nivell computacional i estructural.

La implicació de la transtiretina en la patogènesi de l´Alzheimer està avalada per nombrosos estudis. En unió al pèptid beta-amiloide –proteïna estretament vinculada a la malaltia– evita la seva tendència natural a acumular-se en les fibres i plaques associades amb les primeres etapes de la patologia. El projecte pretén investigar els mecanismes moleculars responsables d’aquesta funció neuroprotectora de la TTR, potenciada amb compostos estabilitzadors, i engegar un programa de cribratge per a identificar compostos més efectius que puguin ajudar a revenir i tractar la malaltia d’Alzheimer. També s’espera aportar nous coneixements moleculars, bioquímics i fisiològics de la implicació de la TTR en l’Alzheimer.

“L’equip multidisciplinari de cinc entitats permetrà treballar en totes les fases del descobriment inicial de fàrmacs, des del disseny computacional de compostos que interaccionen amb el complex de proteïnes fins a l’assaig en animals, passant per la química mèdica, la biologia estructural i els assajos bioquímics i cel·lulars. Des de la Plataforma Drug Discovery del PCB podrem aportar el nostre expertise en descobriment de fàrmacs a través del repurposing, així com en l’anàlisi de bases de dades químico-biològiques d’interès terapèutic”, afirma Jordi Quintana responsable de la Plataforma Drug Discovery del PCB.

Més d’11 milions d’euros destinats a 79 grups de recerca

L’èxit de recaptació de La Marató 2013 ha permès finançar 44 projectes de recerca sobre malalties neurodegeneratives, destinant-hi més d’11 milions d’euros. Es tracta de l’edició del programa que ha aconseguit finançar el nombre més alt de projectes, superant els 42 sobre el càncer de La Marató 2012, i d’una de les inversions en recerca més importants que s’han fet en 22 anys d’història de la iniciativa.

L’acte de lliurament dels ajuts va comptar ahir amb una àmplia participació de representants de la comunitat científica. A la jornada –conduïda per Núria Solé i Roger de Gràcia, presentadors de La Marató 2013– hi van intervenir el conseller de Salut, Boi Ruiz, president de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i de Balears, Àlvar Net, i el president de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals i de la Fundació La Marató de TV3, Brauli Duart.

Durant els pròxims 3 anys, un total de 79 equips de recerca treballaran en la creació de nous mètodes de prevenció i diagnòstic i tractament de les malalties neurodegeneratives. Dels 44 projectes que seran finançats, 23 són unitaris i 21 coordinats –impulsant d’aquesta manera el treball en xarxa dels diferents grups de recerca– i es duran a terme en 54 centres d’investigació: 38 són catalans, 9 de l’Estat espanyol i 7 d’àmbit internacional.

A la convocatòria d’ajuts en malalties neurodegeneratives que la Fundació La Marató va obrir al mes febrer s’hi van presentar 187 projectes, que van ser avaluats per 96 experts internacionals en un procés d’avaluació coordinat per l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQUAS). Un total de 96 experts han revisat els treballs seguint un rigorós procés per consemblants (peer review) en què s’ha valorat la seva qualitat, metodologia, rellevància científica, sanitària i social, valor innovador i viabilitat.

Els projectes de recerca guardonats es poden consultar al següent enllaç [+]