El PCB forma estudiants de secundària perquè apropin la recerca als més petits

By 4 de novembre de 2014novembre 16th, 2020No Comments
Foto: © Parc Científic de Barcelona.
 04.11.2014

El PCB forma estudiants de secundària perquè apropin la recerca als més petits

En el marc del projecte «» –promogut i finançat per la amb la col·laboració del de la Generalitat de Catalunya– el Parc Científic de Barcelona (PCB) ha engegat un programa de formació adreçat a estudiants de secundària amb l'objectiu que puguin col·laborar activament en el desenvolupament de diverses activitats del cicle «», destinat a apropar la ciència als més petits. Les sessions formatives es van dur a terme el passat mes d'octubre i avui, 4 de novembre, els joves han participat al primer taller, al que han assistit 50 alumnes de l' de L'Hospitalet de Llobregat.

A la iniciativa –organitzada per l’Àrea de Difusió de la Ciència del PCB– hi participen deu alumnes de 4º de l’ESO i 1er de Batxillerat de l’Institut Apel·les Mestres de L’Hospitalet de Llobregat que col·laboraran mà a mà amb investigadors de l’Institut de Recerca Biomèdica () i del PCB per incrementar la cultura científica i apropar la recerca biomèdica a 125 estudiants de primària. Els propers tallers es duran a terme a l’OpenLab del Parc Científic de Barcelona el dia 10 de novembre, per alumnes de primària de la i la , i el dia 28 de novembre, per als de la .

Aquest programa de formació s’emmarca dins del projecte «Recerca a Primària» del programa «» del PCB, que ofereix més de 80 activitats en què participen prop de 5.000 persones anualment. «Recerca a Primària» està adreçat a estudiants de tercer cicle de primària i ofereix dues propostes alternatives, ‘‘ i ‘‘, dins un mateix format: el taller-teatre. Ambdues activitats estan dinamitzades per monitors i investigadors i dissenyades perquè els més joves puguin dur a terme experiments seguint el mètode científic i alhora ampliar coneixements de forma lúdica sobre conceptes elementals com ara les cèl·lules, els gens, la pressió atmosfèrica o les reaccions químiques. Els tallers finalitzen amb una visita guiada i interactiva per diversos laboratoris del PCB perquè els alumnes puguin conèixer la realitat del dia a dia d’un laboratori i fer preguntes als investigadors sobre tot allò que desperti la seva curiositat.

Escoles Tàndem: sis partenariats innovadors per fomentar l’èxit educatiu

Escoles Tàndem és un projecte educatiu innovador —inspirat en el model de les «» estatunidenques— en què centres educatius i institucions de referència treballen conjuntament amb l’objectiu de fomentar l’èxit educatiu mitjançant l’especialització curricular dels centres en una matèria específica (com ara la música, les ciències, l’art, la comunicació audiovisual, etc), amb l’assessorament, seguiment i finançament de la Fundació Catalunya-La Pedrera, i la col·laboració del Departament d’Ensenyament de la Generalitat. El programa, que es va iniciar el novembre de 2011, compta amb sis projectes tàndem,en què hi participen sis centres d’ensenyament (quatre escoles de primària i dos de secundària) i sis institucions de referència (tres en l’àmbit de la música, dos de les ciències i una de l’art).

En el «» la ciència s’insereix com a eix transversal dins el currículum del centre. La finalitat del projecte es millorar els resultats acadèmics de l’IES, i alhora fomentar entre l’alumnat l’esperit investigador i d’altres vocacions científiques, així com formar ciutadans crítics en una societat cada cop més basada en el coneixement.