La imatge biomèdica obre oportunitats de col·laboració públic-privada

By 10 de maig de 2012novembre 16th, 2020No Comments
 10.05.2012

La imatge biomèdica obre oportunitats de col·laboració públic-privada

El gran desenvolupament de les tècniques d'imatge biomèdica als darrers anys i el seu potencial de transferència han reunit avui a més de 100 representants de la indústria i de grups de recerca en el Parc Científic de Barcelona (PCB) en el marc del VII Fòrum CIBER-BBN – Empresa. La jornada ha estat coorganitzada pel CIBER de Bioenginyeria, Biomaterials i Nanomedicina (CIBER-BBN) – que pertany a l'Institut de Salut Carlos III– i la Federació Espanyola d'Empreses de Tecnologia Sanitària (FENIN), a través de la Plataforma Espanyola d'Innovació en Tecnologia Sanitària.

El fòrum ha estat inaugurat per Jesús Purroy, director científic del Parc Científic de Barcelona; Ángel Lanuza, coordinador de la Plataforma Espanyola d’Innovació en Tecnologia Sanitària; i Pablo Laguna, director científic del CIBER-BBN. Durant la seva intervenció, Jesus Purroy ha fet palès que “la col·laboració del món de la recerca, representat pel CIBER-BBN, amb el món empresarial, representat per FENIN, és una de les millors iniciatives de garantir l’aprofitament màxim del talent i els recursos en benefici de la societat. La missió del Parc Científic de Barcelona és facilitar que aquestes col·laboracions es donin sovint i siguin fructíferes”.

En opinió d’Ángel Lanuza: “Punts de trobada com aquest promouen un acostament real i una transferència tri-direccional efectiva entre tots els agents que formen part del sistema sanitari. És important conèixer-nos tots més i millor, de cara a afavorir la nostra indústria.”

Durant la jornada, 17 de les companyies participants, i grups del CIBER-BBN han presentat breument les seves línies de recerca, interessos i possibilitats de col·laboració en imatge biomèdica, i posteriorment s’han dut a terme entrevistes bilaterals entre empreses i grups, per aprofundir en els interessos mutus identificats.

El CIBER-BBN celebra trobades amb l’entorn industrial des del 2010, amb resultats molt positius: una patent llicenciada; 8 col·laboracions entre grups CIBER-BBN amb empreses; i 18 contactes amb previsió de possible col·laboració dels grups amb empreses.

“Molts dels grups del consorci posseeixen una àmplia experiència a l’àmbit de la imatge mèdica i, actualment, ofereixen nombroses possibilitats de col·laboració amb empreses en diferents àrees de recerca”, ha assegurat Pablo Laguna, representant del CIBER-BBN.

Les noves tecnologies d’imatge biomèdica

El desenvolupament de les tècniques d’imatge mèdica possibilita el diagnòstic no invasiu i proporciona una gran quantitat d’informació a nivell anatòmic, bioquímic o funcional. Entre les tècniques més conegudes, utilitzades en els centres mèdics, es troba la ressonància magnètica (RM) o l’espectroscopía de ressonància magnètica (ERM), tècniques que possibiliten una millora en el diagnòstic de tumors.

Dins dels seus serveis de recerca, el CIBER-BBN diposa d’una Plataforma de Bio-imatge, que el seu objectiu és donar suport al desenvolupament preclínic de projectes d’investigació i una Plataforma de Còmput que dóna servei, mitjançant l’accés remot, per a l’execució de projectes relacionats amb diagnòstic multimodal. A més, des del consorci, es planteja la realització de projectes col·laboratius de les plataformes d’equipament amb empreses, amb la finalitat d’afavorir la generació de coneixement transferible a la societat.

Segons ha explicat Javier Pavía, investigador principal del CIBER-BBN al grup d’Imatge Biomèdica de la Universitat de Barcelona, “la utilització de tècniques d’imatge en diagnòstic ha experimentat un notable increment en l’última dècada, i està adquirint una importància creixent en la pràctica mèdica i en la cura de la salut”. Pavía ha evidenciat la millora significativa dels seus mètodes als darrers anys, així com el seu augment en aplicacions clíniques.