La Col·lecció Sabater Pi es completa amb una nova donació de dibuixos cedits per l’autor, que es mostrarà al públic en una exposició a Vilanova

By 24 d'abril de 2007novembre 16th, 2020No Comments
 24.04.2007

La , que acull un fons documental de l'obra del catedràtic emèrit de la Universitat de Barcelona Jordi Sabater Pi i està ubicada al Parc Científic de Barcelona, s'ha vist recentment ampliada amb una nova donació de material per part del seu autor a la Universitat de Barcelona, el que eleva a més de 2.000 el conjunt de dibuixos, aqüarel·les i apunts al natural que conté, a més d'altres fonts documentals de gran interès científic, com ara llibres, revistes, un epistolari professional i objectes etnològics procedents d'Àfrica.

En concret, són un total de 300 els dibuixos que aquest expert en etologia i antropologia de renom internacional ha cedit a la Universitat de Barcelona, així com una llibreta de camp que va utilitzar durant la seva estada amb Dian Fossey l’any 1972 a Rwanda, becat per la National Geographic Society, per estudiar els goril·les de muntanya, i un quadern que va fer servir al 1989 durant l’expedició científica al Congo per estudiar els ximpanzés bonobos, subvencionat per la UB. A aquests documents se sumen, a més, com a noves donacions un conjunt de retrats d’indígenes realitzats a Guinea, dibuixos de Floquet de Neu, dibuixos de primats i d’altres animals, així com de paisatges de la geografia catalana i dels Pirineus d’Osca.

Una part d’aquest nou llegat cedit per l’autor es mostrarà ara al públic en l’exposició «L’ull de la natura. Jordi Sabater Pi», que s’inaugura el proper dijous 26 d’abril a la Biblioteca Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú i que romandrà oberta fins el dia 3 de juny. La mostra, organitzada de forma conjunta per la Universitat de Barcelona, el Parc Científic de Barcelona i la Biblioteca Museu Víctor Balaguer, consta de més de setanta dibuixos realitzats per Sabater Pi, així com fotografies de la seva estada a Àfrica entre els anys cinquanta i seixanta, i alguns objectes etnogràfics. Els dibuixos exposats es presenten classificats en quatre categories: etnografia, fauna, flora i paisatge.

Aquesta exposició serà inaugurada a les 19.30 h per Marius Rubiralta i Alcañiz, rector de la UB i president del Patronat del Parc Científic de Barcelona, i l’alcalde de Vilanova i la Geltrú, Joan Ignasi Elena, que també és president de l’Organisme Autònom de Patrimoni Víctor Balaguer. A l’acte també hi seran presents la directora de la Biblioteca Museu Víctor Balaguer, Montserrat Alòs, el director del Parc Científic de Barcelona, Fernando Albericio, i el comissari de la mostra, Antoni Micó, professor de l’Escola Superior de Disseny i d’Art Llotja.

En el mateix espai de l’exposició, i com a activitats complementàries, s’impartiran dues conferències: la primera, que tindrà lloc el dia 10 de maig, anirà a càrrec del propi Dr. Sabater Pi i porta com a títol «Una vida a l’Àfrica dedicada a la recerca». La segona, «Tots som primats: estudis sobre conducta», es farà el dia 31 de maig i la durà a terme Montserrat Colell, professora titular de Psicobiologia (Etologia) de la Universitat de Barcelona.

.