La biografía del cineasta Francisco Elías y el estudio del cine español producido en Alemania durante la Guerra Civil, premio Film-Historia 2004

By 3 de febrer de 2005novembre 16th, 2020No Comments
 03.02.2005

El de la UB, ubicado en el Parc Científic de Barcelona, ha atorgado ex aequo el premio a la mejor investigación sobre historia del cine del año 2004 a los libros «Aproximación histórica al cineasta Francisco Elías Riquelme (1890-1977)» del profesor de Historia del Cine de la Universidad de Sevilla Enrique Sánchez Oliveira, y «La intervención velada. El apoyo cinematográfico alemán al bando franquista (1936-1939)», del investigador de la Universidad de Murcia Manuel Nicolás Meseguer.

L’obra d’Enrique Sánchez, publicada a partir de la seva tesi doctoral sobre el cineasta Francisco Elías, ha estat guardonat per tractar-se d’una biografia crítica d’un dels pioners del cinema sonor espanyol. Realitzador de la primera pel·lícula de cinema sonor espanyola «El misterio de la Puerta del Sol» (1929) i fundador dels estudis de rodatge “sonors” Orphea Films de Barcelona el 1932, Elías va ser el responsable del cinema espanyol durant el govern de la CNT en la Generalitat republicana abans d’emigrar a Mèxic. Allà, va continuar fent pel·lícules fins el seu retorn a Espanya el 1948. Entre la seva filmografia es troba «María de la O» (1936) i «Marta» (1954), la seva darrera obra.

D’altra banda, «La intervención velada. El apoyo cinematográfico alemán al bando franquista (1936-1939)» és una monografia sobre la producció alemanya de l’Espanya nacional durant la Guerra Civil. Amb el guardó concedit, el Centre d’Investigacions Film-Història reconeix la contribució d’aquesta obra en l’estudi d’un passat poc conegut del cinema espanyol on, a partir d’uns acords cinematogràfics entre el govern nazi i l’espanyol, cineastes espanyols de gran prestigi van marxar a Berlín per realitzar pel·lícules de ficció. Alguns dels títols d’aquesta època són «El barbero de Sevilla» i «Suspiros de España» (1938) de Benito Perojo, i «Carmen la de Triana» (1939) i «La canción de Aixa» (1939) de Florián Rey. L’investigador Nicolás Meseguer per escriure aquest llibre, va realitzar un estudi detallat de la relació politicocinematogràfica entre ambdós règims polítics, examinant diferents documents originals dels dos països.