Joan Massagué, primer científic nomenat «Català de l’Any» pels lectors de El Periódico

By 25 de gener de 2006No Comments
 25.01.2006

L'investigador Joan Massagué, director adjunt de l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB) ubicat al Parc Científic de Barcelona, ha estat guardonat amb el premi «Català de l'Any 2005» que convoca el diari El Periódico de Catalunya. És la primera vegada que aquest reconeixement, de caire popular, distingeix un científic. En edicions anteriors, han estat distingits amb aquest guardó el desaparegut polític i economista Ernest Lluch, el jugador de bàsquet Pau Gasol, el restaurador Ferran Adrià, la diputada del PSC Manuela de Madre i el cantant Joan Manuel Serrat.

Massagué va recollir ahir el guardó de mans del president de la Generalitat de Catalunya, Pasqual Maragall, en el transcurs d’una cerimònia celebrada al Palau de la Música Catalana. Aquest premi, que ha arribat enguany a la sisena edició, guardona l’investigador català per la seva contribució en el progrés de Catalunya així com en la seva projecció internacional.

Nascut a Barcelona el 1953 i fill de farmacèutics, Joan Massagué és doctor en Farmàcia (Bioquímica) per la Universitat de Barcelona. L’investigador és líder en les àrees de la regulació de la divisió cel·lular i de la metàstasi del càncer, amb una producció científica de més de 250 articles sobre aquests temes, i un dels cinquanta investigadors més citats en totes les àrees científiques en els darrers vint anys.

El seu treball ha estat clau per al coneixement dels mecanismes que permeten aturar la proliferació cel·lular, procés que quan es desregula dóna pas a la formació de tumors. Així mateix, la seva recerca ha permès identificar els gens que controlen la metàstasi de les cèl·lules tumorals del càncer de mama cap a altres òrgans, fita que obre noves possibilitats de recerca sobre el càncer. En l’actualitat, Massagué dirigeix el Programa de Biologia y Genètica del Càncer del Memorial Sloan-Kettering Cancer Center i és investigador també a l’Institut Mèdic Howard Hughes, a Nova York. Així mateix, el científic liderarà dins l’IRB un nou programa de recerca oncològica sobre la metàstasi, que inclourà el “Laboratori per a la recerca en metàstasis tumorals” (METLAB).

Entre d’altres mencions, Massagué ha estat distingit amb prop de trenta guardons, entre els quals destaquen el Premi Príncep d’Astúries, el Premi Nacional d’Investigació Rey Don Juan Carlos I i el Howard Taylor Ricketts Award. Properament, rebrà a més el guardó que la Fundació Vilcek concedeix per les seves contribucions en el camp de la recerca biomèdica a científics que treballen als EUA i que no han nascut allà.

El premi de «Català de l’Any» es concedeix, en una primera fase, gràcies a la votació popular entre 16 candidats proposats pel diari. Posteriorment, un jurat format per personalitats de la vida social, política i cultural de Catalunya elegeix el guanyador entre els cinc que han rebut més vots. En aquesta edició, el jurat ha estat configurat per Antonio Franco, director de El Periódico de Catalunya; Màrius Rubiralta, rector de la Universitat de Barcelona; Juan José López Burniol, notari i president del Consell Social de la UB; Joan Majó, director general de la CCRTV; Carles Duarte, president de la Fundació Lluís Carulla; Josep Lluís Bonet, president de Fira de Barcelona i Oleguer Sarsanedas, director de Catalunya Ràdio.