Investigadors de l’IBUB i dels CCiTUB participen en la síntesi d’unes molècules que actuen contra el virus de la grip A

By 27 d'octubre de 2014novembre 16th, 2020No Comments
La recerca està basada en un nou compost químic sintetitzat per investigadors de la Facultat de Farmàcia de la UB i de l'IBUB.
 27.10.2014

Investigadors de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona (UB), de l'Institut de Biomedicina de la UB (IBUB) i dels Centres Científics i Tecnològics de la UB (CCiTUB) –tots dos ubicats al Parc Científic de Barcelona– han sintetitzat unes molècules capaces de bloquejar el virus que provoca la grip A i també algunes de les mutacions que el fan resistent als fàrmacs més habituals. A l'estudi –publicat al Journal of Medicinal Chemistry (doi: 10.1021/jm5005804), revista de la Societat Americana de Química (ACS)– hi han participat el grup del professor Santiago Vázquez, del Laboratori de Química Farmacèutica, i el grup del professor F. Javier Luque, del Departament de Fisicoquímica.

L’origen d’aquestes molècules amb efecte antiviral es troba en una recerca dels doctorands de la UB Matías Rey Carrizo i Marta Barniol Xicota, del grup del professor Santiago Vázquez, que ha estat publicada a la prestigiosa revista científica Angewandte Chemie (doi: 10.1002/ange.201403985).

Els investigadors han desenvolupat un compost que presenta una estructura química atípica amb quatre anells de ciclohexà en conformació ‘bot’, en lloc de la conformació habitual en forma de ‘cadira’. Segons el professor Santiago Vázquez, «la conformació tipus ‘bot’ és de molta més energia i correspon habitualment a un estat de transició». «Per aconseguir-la —continua— hem utilitzat com a producte intermedi sintètic un hidrocarbur que conté un doble enllaç carboni-carboni que, al contrari de l’habitual, no és pla i està extraordinàriament tensat». L’estructura d’aquest compost ha estat determinada per la professora Mercè Font Bardia, de la Unitat de Difracció de Raigs X dels Centres Científics i Tecnològics de la UB (CCiTUB), una altra de les investigadores que signen l’article científic.

Els resultats d’aquest treball tenen un immens interès teòric, però, a més, el grup de Santiago Vázquez ha modificat convenientment l’estructura policíclica del compost per preparar compostos amb activitat antiviral (en concret, contra soques mutants del virus de la grip resistents a alguns dels fàrmacs actualment en ús).

En el treball també hi han participat els equips dels professors Lieve Naesens (Institut Rega de Recerca Mèdica, Lovaina, Bèlgica), Robert A. Lamb i Lawrence H. Pinto (Universitat del Nord-Oest, Illinois, EUA), i William F. DeGrado (Universitat de Califòrnia-San Francisco, EUA). La col·laboració internacional que ha donat lloc a la síntesi d’aquests nous compostos es mantindrà en el futur amb l’objectiu d’abordar el disseny, la síntesi i l’avaluació farmacològica de nous compostos amb activitat contra altres soques del virus.

La recerca acaba de rebre el suport d’un projecte PRACE, que donarà accés als recursos de supercomputació proporcionats pel superodinador MareNostrum del Barcelona Supercomputer Center (BSC). A més, els resultats obtinguts poden estimular altres grups a utilitzar el canal M2 del virus de la grip com a diana terapèutica contra el virus de la grip A.

Per a més informació [+]