ImmunNovative Developments s’incorpora a la Bioincubadora del Parc Científic Barcelona

By 22 de març de 2011novembre 16th, 2020No Comments
 22.03.2011

L'empresa , que es dedica al desenvolupament de noves teràpies biològiques pel tractament de la sèpsia i d'altres processos inflamatoris de base immunitària, s'ha incorporat a la Bioincubadora PCB-Santander que acull el Parc Científic Barcelona, des d'on vol impulsar la seva recerca en aquest àmbit. La spin off va ser creada fa ara tot just un any per Francisco Lozano, investigador de l'Hospital Clínic de Barcelona i professor titular de la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona, arran del descobriment de dues molècules que podrien convertir-se en la primera resposta efectiva contra el xoc sèptic d'origen bacterià i fúngic. Aquesta fita ha estat el resultat del treball de recerca que l'equip del Dr. Lozano duu a terme en aquest àmbit des de fa més de 20 anys.

L’empresa ha signat recentment un contracte de llicència de les patents relacionades amb aquestes molècules amb Cultura Innovadora i Científica, una societat del Grup Universitat de Barcelona dedicada a la gestió de participacions en spin-offs. Segons explica el director d’ImmunNovative, Josep Lluís Falcó, “d’aquí fins el 2012, ImmunNovative vol finalitzar la fase preclínica regulatòria i obtenir l’autorització per poder iniciar els assaigs clínics l’any 2013. L’objectiu final serà la demostració d’eficàcia i seguretat dels nostres fàrmacs en pacients a la fase II”.

La sèpsia és una infecció molt greu desencadenada en la majoria de casos per bacteris, que provoca una resposta inflamatòria sistèmica. Quan està associada a fallida multiorgànica es parla de sepsis severa i xoc sèptic, que representen la causa de mort més comuna en Unitats de Cures Intensives (UCIs). L’impacte socioeconòmic de la sepsis, en l’àmbit estatal, suposa un cost de 345 milions d’euros per l’Administració. Aquesta és la principal despesa del sistema sanitari, molt per sobre de la segona en el rànquing, l’infart de miocardi, amb un cost de 80 milions d’euros. El 25 % dels pacients ingressats en UCIs tenen sèpsi i estan una mitjana de 30 dies a l’hospital.

La sèpsia és una necessitat mèdica clarament no coberta, segons Josep Lluís Falcó. Hi ha serioses dificultats en el correcte diagnòstic a temps i l’eficàcia de les teràpies actuals és limitada. S’espera que els nous productes que està desenvolupant ImmunNovative Developments siguin una millor alternativa, ja que tenen un ampli espectre d’acció antimicrobià, no desenvolupen resistències, no són tòxics ni immunogènics i han mostrat uns resultats molt esperançadors en models animals.

Les proves de concepte que demostren l’eficàcia in vivo d’aquests fàrmacs s’han pogut dur a terme a través de diferents ajuts, entre ells, l’ajut VALTEC d’ACC1Ó i el Programa de Projectes de Valorització del Banc Santander-UB que gestiona la Fundació Bosch i Gimpera. La Fundació Bosch i Gimpera també va col·laborar en la creació de l’spin-off i en l’assessorament inicial del projecte empresarial. ImmunNovative Developments va ser la primera finalista de l’última edició del premi BioEmprenedorXXI.