D'esquerra a dreta, els investigadors Marc López, Francisco Ciruela, Josep Maria de Anta i Concepció Soler (Foto: UB).
 04.10.2016

Identifiquen una molècula clau en el desenvolupament de la psoriasi

Un estudi publicat a la revista científica Journal of Investigative Dermatology ha identificat una diana terapèutica potencial per al tractament de la psoriasi. El treball demostra que el gen TREX2 té un paper rellevant en la resposta inflamatòria que es desencadena durant la malaltia. En la recerca –liderada per investigadors del Departament de Patologia i Terapèutica Experimental de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat de Barcelona i de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL)– també hi participen experts dels Centres Científics i Tecnològics de la UB (CCiTUB), amb seu al Parc Científic de Barcelona (PCB).

L’estudi mostra que la pell de pacients amb psoriasi experimenta un fort augment de l’expressió de TREX2 que es concentra en el nucli cel·lular dels queratinòcits —les cèl·lules més abundants de la pell—, que proliferen, moren i es diferencien de manera aberrant. Per tant, els resultats suggereixen un paper important d’aquest gen en el processament de l’ADN.

«En el nostre treball, posem de manifest el paper fonamental de TREX2 en la degradació de l’ADN i la conseqüent mort cel·lular del queratinòcit, fet que influeix en la resposta immunitària a la pell. L’alliberament de diversos senyals per part de les cèl·lules de la pell que s’estan morint contribueix a generar i amplificar la resposta immunitària crònica i la hiperproliferació i diferenciació anormal de l’epidermis», explica el primer autor del treball, Joan Manils, membre del Departament esmentat i ara investigador postdoctoral a l’Institut de Ciències Biomèdiques del Trinity College (Irlanda).

Els resultats situen TREX2 com una potencial diana terapèutica per abordar aquesta malaltia amb una estratègia diferent i més focalitzada. «La majoria de tractaments actuals estan dirigits a bloquejar l’acció del sistema immunitari, i si bé donen bons resultats, són tractaments de caràcter crònic i comprometen la resposta immunitària del malalt», explica Francisco Ciruela, coautor de l’estudi, professor del Departament de Patologia i Terapèutica Experimental de la UB i cap del Grup de Recerca de Neurofarmacologia i Dolor a l’IDIBELL.

El proper objectiu dels investigadors serà desxifrar el mecanisme d’acció complet de TREX2 en el desenvolupament i manteniment de la psoriasi per tal de dissenyar estratègies terapèutiques per tractar la malaltia.

• Més informació al web de la UB [+]