Neurona tenyida amb anticossos que etiqueten microtúbuls. NEK7 promou l'estabilitat dels microtúbuls dendrítics, important per al creixement i la ramificació adequada de les dendrites (F. Freixo, IRB Barcelona)
 27.06.2018

Identifiquen un nou regulador de la formació de neurones

La proteïna NEK7 és rellevant per a la formació correcte de les neurones en l'hipocamp, una regió del cervell associada a la memòria, segons un estudi publicat a Nature Communications dirigit per Jens Lüders a l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) en el Parc Científic de Barcelona (PCB), en col·laboració amb grups de la Universitat de Barcelona (UB) i de l'Institut de Biologia Molecular de Barcelona (IBMB-CSIC), ubicat al PCB.

Durant la divisió cel·lular, la proteïna NEK7 regula els microtúbuls i els centrosomes, unes estructures que ajuden a separar els cromosomes durant la mitosi. Tanmateix, mai s’havia vist una funció d’aquest gen en les neurones.

Ara, els resultats d’aquest estudi revelen que la proteïna NEK7 regula la formació de les neurones, ja que es requereix per al creixement i ramificació de les dendrites i per a la formació i morfologia de les espines dendrítiques.

Els científics han utilitzat models in vitro i in vivo per demostrar que NEK7 és important perquè es formin correctament les neurones en l’hipocamp, una regió del cervell que participa principalment en la formació de la memòria. Quan els investigadors van reduir els nivells de NEK7, les dendrites (protuberàncies de les neurones) eren més curtes i generaven menys i pitjors estructures sinàptiques.

Encara es desconeixen les conseqüències derivades de la malformació de les neurones de l’hipocamp, però la deficiència de NEK7 resulta en un fenotip animal complex, que suggereix que NEK7 té més rols, possiblement també en altres regions cerebrals.

► Article de referència:

Francisco Freixo, Paula Martínez Delgado, Yasmina Manso, Carlos Sánchez Huertas, Cristina Lacasa, Eduardo Soriano, Joan Roig i Jens Lüders. “NEK7 regulates dendrite morphogenesis in neurons via Eg5-dependent microtubule stabilization”. Nature Communications, juny de 2018. Doi: https://doi.org/10.1038/s41467-018-04706-7

► Més informació al web de l’IRB Barcelona [+]