Foto: Parc Científic de Barcelona.
 13.11.2017

Identifiquen el paper d’un nou gen de Salmonella Typhimurium

Un equip de científics liderats pel Dr. Jordi Vila de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) – Hospital Clínic de Barcelona – han avaluat per primer cop la implicació de cinc gens en la virulència i resistència antibiòtica del bacteri Salmonella Typhimurium, un patogen que es transmet a través d’aliments contaminats A l’estudi, publicat a Scientific Reports del grup Nature, ha participat la Plataforma de Proteòmica del Parc Científic de Barcelona (PCB).

L’equip d’investigadors va obtenir mutants que no expressen aquests gens així com mutants que els sobre expressen utilitzant la soca de S.Typhimurium de referència SL1344. Tot i que cap d’ells es van veure relacionats amb l’adquisició de resistència antibiòtica, dos d’ells (ydiY and yedF) sí que van demostrar estar implicats en la capacitat d’invasió de cèl·lules humanes.

A més, es va observar que yedF, batejat en aquest estudi com vrf per “virulence-related factor” (factor relacionat amb la virulència), va demostrar promoure la transcripció de gens de virulència, així com gens de la ruta del metabolisme anaeròbic (producció d’energia en absència d’oxigen), que és la situació en la que es troba el bacteri a l’interior de les cèl·lules infectades.

Al laboratori de Proteòmica del PCB es van detectar 13 proteïnes relacionades amb la patogènesis de Salmonella Typhimurium, entre elles, les que participen a la quimiotaxis, proteïnes flagel·lars (FlgE, FliG y FliC), proteïnes similars (FimA i FimC) i proteïnes determinants en el procés de la invasió SipC y SigD.

Els resultats obtinguts en aquest treball – cofinançat per la Red Española de Investigación en Patología Infecciosa (REIPI) – aporten nous coneixements sobre la patogenicitat de S.Typhimurium y pretenen contribuir en la identificació de noves dianes per al disseny de nous antibiòtics així com el potencial desenvolupament d’una vacuna per prevenir la salmonel·losis.

►Article  de referència:

Ballesté-Delpierre C, Fernandez-Orth D, Ferrer-Navarro M, Díaz-Peña R, Odena-Caballol A, Oliveira E, Fàbrega A, Vila J. 2017. “First insights into the pleiotropic role of vrf (yedF), a newly characterized gene of Salmonella Typhimurium”. Sci Rep. 2017 Nov 10;7(1):15291. doi: 10.1038/s41598-017-15369-7.