HOMÍNID-Grup d’Orígens Humans: deu anys de suport a la recerca i divulgació sobre l’origen i evolució dels homínids

By 28 d'abril de 2006novembre 16th, 2020No Comments
Homo neanderthalensis (La Ferrassie 1)
 28.04.2006

El 1856, es descobrien un crani i alguns fragments d'esquelet d'una espècie del gènere Homo a la cova de Feldhofer, a la vall de Neander, prop de Düsseldorf (Alemanya), poc abans de la publicació del famós llibre L'origen de les espècies, de Charles Darwin. Eren restes fòssils de , una espècie amb un paper força discutit i controvertit en la història evolutiva de l'espècie humana.

Tots els mites i les evidències científiques sobre els Neandertals s’abordaran en el seminari «Neandertal: memòries d’un fòssil» que tindrà lloc el 2 i 3 de maig al Parc Científic de Barcelona, amb motiu de la commemoració del desè aniversari d’ , impulsat per l’arqueòleg Jordi Serrallonga de la UB i amb seu al Parc Científic de Barcelona. L’acte de fundació del grup HOMÍNID, que va tenir lloc el 2 de maig de 1996 a l’Aula Magna de la Facultat de Biologia, va ser presidit per Phillip V. Tobias (Universitat de Witwatersrand, República Sud-africana), Jordi Sabater i Pi (professor emèrit de la UB) i John Desmond Clark (Universitat de Califòrnia, Berkeley). Durant aquests deu anys, HOMÍNID-Grup d’Orígens Humans, ha destacat per la participació en fòrums de projecció internacional i pel suport a la recerca i la divulgació sobre l’origen, l’evolució i el comportament dels primers homínids des d’una nova òptica multidisciplinària.

«Neandertal: memòries d’un fòssil» farà un recorregut multidisciplinari per la paleoantropologia, l’arqueologia i la genètica dels neandertals, tot coincidint amb el 150è aniversari de la descoberta de les restes de la vall de Neander. Els primers fòssils de l’Homo neanderthalensis es van trobar el 1830 a la cova d’Engis (Bèlgica) i el 1848 a la pedrera Forbes a Gibraltar, però en aquella època no es van poder identificar. El 1864 l’anatomista irlandès William King defineix per primer cop una nova espècie: l’Homo neanderthalensis. Els neandertals són un dels grups més estudiats i millor representats en el registre arqueològic i paleontològic del paleolític. Van ocupar Europa i l’oest d’Àsia en el període 200.000-30.000 anys i la península ibèrica marcava el límit sud-occidental de la distribució territorial. Els neandertals dominaven el foc, tenien una tecnologia elaborada i enterraven els morts (a la cova de Shanidar, a l’Iraq, es van trobar indicis de pol·len de flors en un enterrament). Després de coexistir prop de deu mil anys amb els homes de Cromanyó (els primers humans moderns o Homo sapiens), els neandertals van desaparèixer, i tot indica que no han contribuït significativament a la genètica dels humans moderns.