Sonia Camaño, Mª Ángeles González-Nicolás, Alberto Lázaro, Alberto Tejedor i Blanca Humanes (Foto: liSGM).
 11.05.2021

Genesis Biomed impulsa Telara Pharma, una spin-off de l’Hospital Gregorio Marañón

Gràcies al suport de Genesis Biomed, Telara Pharma -una spin-off de l’Hospital Gregorio Marañón– ha subscrit un acord de llicència exclusiva mundial amb la biotecnològica canadenca Arch Biopartners per a l’ús de la cilastatina com a tractament i prevenció de la lesió renal aguda i processos de sèpsia. La consultora  -amb seu al Parc Científic de Barcelona i especialitzada en projectes d’R+D+i en biomedicina- també va contribuir a la creació de la companyia, donant suport a la gestió estratègica del projecte i liderant el tancament d’una ronda llavor de 100.000 €.

La cilastatina és una molècula petita inhibidora de l’enzim dipeptidasa-1 (DPEP-1) desenvolupada en la dècada de 1980 per prevenir la degradació de l’antibiòtic imipenem al ronyó. Fins ara, l’ús de la cilastatina es limita a la combinació en formulació dual amb aquest fàrmac i encara no s’ha aprovat com a producte independent.

Després d’un llarg procés de recerca iniciat als anys noranta, investigadors del Servei de Nefrologia de l’Hospital General Universitario Gregorio Marañón, liderats pel cap del servei, el Dr. Alberto Tejedor, van demostrar que la cilastatina protegeix el ronyó en més d’un 80 per cent enfront de la toxicitat de fàrmacs tan àmpliament utilitzats com el cisplatí, la ciclosporina o la gentamicina en el tractament de diversos tipus de càncers, trasplantaments o infeccions. Recentment, el Dr. Tejedor va morir a causa de la COVID-19 i el Dr. Alberto Lázaro va assumir el lideratge científic del projecte.

El Dr. Alberto Tejedor (Foto: Hospital General Universitario Gregorio Marañón).

L’Hospital Gregorio Marañón va patentar la capacitat del compost cilastatina per  prevenir i tractar el fracàs renal agut i, a través del seu Institut de Recerca Sanitària (IiSGM), ja ha dut a terme tots els assajos preclínics pertinents i publicat els estudis en revistes científiques internacionals que avalen els resultats.

El nou fàrmac – el primer nefroprotector mundial d’aquestes característiques- obre la possibilitat de millorar i ampliar els tractaments actuals més eficaços per a malalties com el càncer, el VIH i immunosupressors per evitar el rebuig als trasplantaments, i l’ús d’antibiòtics per al tractament d’infeccions que no es podien utilitzar per la seva alta toxicitat renal. A més, està demostrat que la preservació renal contribueix a disminuir significativament la taxa de mortalitat en pacients sèptics.

Arch Biopartners disposa d’una molècula, anomenada metablok, amb el mateix mecanisme d’acció. Ara, l’Hospital Gregorio Marañón cedeix de manera exclusiva a la biotecnològica canadenca els drets comercials de les patents sobre l’ús de la cilastatina per tractar la lesió renal aguda i sèpsia. Aquest acord de llicència obre la porta per a un nou assaig de fase II per a metablok i cilastatina, que aplani el camí a a la millor selecció de teràpies per als inhibidors de DPEP-1 i a una arribada més ràpida d’aquestes molècules al mercat.

Genesis Biomed donarà suport a Telara Pharma en la gestió estratègica de la companyia i en la promoció del projecte cilastatina. D’altra banda, Telara i l’Hospital Gregorio Marañón participaran en el desenvolupament clínic del fàrmac nefroprotector, dirigit per Arch Biopartners.

Jordi Ortiz (Foto: Genesis Biomed).

Segons Jordi Ortiz, CEO interí de Telara Pharma i consultor sènior de Genesis Biomed, “aquest acord de llicència permetrà reduir el time to market i aconseguir que la cilastatina sigui administrada als pacients molt aviat. A més, aconseguirem complir el somni del Dr. Tejedor”.

El Dr. Alberto Lázaro, un dels fundadors de Telara Pharma, afirma que “tots aquests anys de treball investigador hauran valgut la pena si una única persona es pogués beneficiar dels efectes nefroprotectores de cilastatina. Cada vegada estem més prop de la realització d’un assaig fase II que demostri l’eficàcia clínica, i ens permeti avançar cap a la seva comercialització i administració als pacients”.

» Més informació: web de Genesis Biomed [+]