Foto: Leanbio.
 10.05.2021

Leanbio participa en un projecte europeu per accelerar la producció de nanofàrmacs

La companyia Leanbio, amb seu al Parc Científic de Barcelona, participa en el projecte europeu Phoenix per promoure el desenvolupament de nous fàrmacs basats en nanotecnologia. Amb aquesta iniciativa -que compta amb un pressupost de 14,5 milions d’euros per als propers 4 anys, finançats pel programa Horizon 2020 -es vol crear una xarxa d’infraestructures que permeti escurçar el temps entre la recerca al laboratori i les primeres etapes clíniques. Un total d’11 socis del món acadèmic i de la indústria de tot Europa han unit les seves forces per crear aquest “banc de proves d’innovació oberta” per a nanofàrmacs.

El projecte Phoenix té com a objectiu proporcionar serveis per al desenvolupament, la caracterització, el testejat, l’avaluació de la seguretat, l’escalat, la producció seguint bones pràctiques de fabricació (Good Manufacturing Practices, GMPs) i la comercialització de nanofàrmacs des del laboratori fins al mercat.

A més de Leanbio, formen part del consorci, la companyia Grace Bio SL i dos instituts del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC): l’Instituto de Nanociencia y Materiales de Aragón (INMA, CSIC-UNIZAR) i l’Institut de Ciència de Materials de Barcelona (ICMAB, CSIC). Nanomol Technologies SL, spin-off de l’ICMAB-CSIC, també n’és sòcia.

En el projecte -liderat pel Luxembourg Institute of Science and Technology (Luxembourg) amb el suport de la pime alemanya MyBiotech en la coordinació científica- participen també:  Topas Therapeutics GmbH (Alemanya), Research Center Pharmaceutical Engineering GmbH (Àustria), BioNanoNet Forschungsgesellschaft mbH (Àustria), Institute for Medical Research and Occupational Health (Croàcia) i Cenya Imaging BV (Països Baixos).

Banc de proves d’innovació oberta per a nanofàrmacs

Els nanofàrmacs són medicaments que utilitzen la nanotecnologia (l’ús de la matèria a escala atòmica, molecular i supramolecular amb fins industrials) per aconseguir una major eficàçia i seguretat. L’establiment de les GMP en la seva producció a gran escala és el pas clau per transferir-los amb èxit des del laboratori industrial al pacient. A causa de la manca de recursos per implementar la fabricació GMP in situ, la producció de nanofàrmacs innovadors segueix sent un repte per als principals actors del mercat de la nanomedicina de la UE, com ara les empreses de nova creació i les pimes. Així doncs, l’adequada aplicació dels nanofármacs requereix establir un banc de proves d’innovació oberta (Open Innovation Test Bed, OITB), basat en la ciència i la regulatòria europea.

En aquest context, Phoenix té com a objectiu permetre la transferència de nanofàrmacs des del laboratori als assajos clínics de forma fluida, oportuna i econòmica, proporcionant el banc de proves d’innovació oberta (PHOENIX-OITB) necessari, avançat, assequible i de fàcil accés, que permetrà disposar d’una xarxa consolidada d’instal·lacions, tecnologies, serveis i experiència per a tots els aspectes de la transferència de tecnologia, des de la caracterització, el testejat i la verificació fins a l’escalat, la fabricació d’acord amb les GMP i l’orientació regulatòria.

Cada integrant del projecte aporta la seva infraestructura -com laboratoris o equips científics- coneixement i expertesa per crear un pol de coneixement entre els diferents socis. Aquesta infraestructura es posarà a l’abast de laboratoris farmacèutics, empreses, grups de recerca i startups per desenvolupar nous fàrmacs en el camp de la nanomedicina, la producció final dels quals se centralitzarà a Alemanya.

Concretament, Leanbio és el responsable del desenvolupament i escalat de productes bioterapèutics i, en conjunció amb Grace Bio, de la producció seguint bones pràctiques de fabricació (GMPs) per donar suport a assaigs clinics i provisió per a mercats globals.

Andreu Soldevila (Foto: Leanbio).

Fundada el 2014 pel Dr. Andreu Soldevila Fàbrega, Leanbio va néixer amb l’objectiu d’oferir solucions per al desenvolupament de productes biològics, principalment al sector biopharma, proporcionant enfocaments senzills per reduir el temps de comercialització de noves entitats biològiques i/o biosimilars. Leanbio desenvolupa tecnologia, processos i productes biològics propis i per a tercers, seguint un plantejament QbD (Quality by Design) i el ple compliment de les agències reguladores.

El 2016 la companyia va invertir en les seves instal·lacions del Parc Científic de Barcelona per fer un pas en bioterapèutica amb el primer producte biofarmacèutic en immunoteràpia.

» Més informació als webs del CSIC [+]ACCIÓ [+]