GAEM promou dos projectes d”investigació per trobar un nou tractament per a l’esclerosi múltiple

By 17 de març de 2010novembre 16th, 2020No Comments
 17.03.2010

Un grup multidisciplinari d'investigadors de l'Hospital Universitari Germans Trias i Pujol i del Banc de Sang i Teixits (BST) està treballant en l'elaboració d'una nova estratègia de tractament per a l'esclerosi múltiple remitent recurrent basada en el trasplantament de cèl·lules del propi pacient. Desglossada en dos projectes, aquesta nova forma de tractar la malaltia es va començar a estudiar a partir d'una iniciativa de la Fundació GAEM (Grup d'Afectats d''Esclerosi Múltiple), ubicada al Parc Científic Barcelona.

L’esclerosi múltiple és una patologia degenerativa autoimmunitària en què les defenses del pacient no reconeixen com a pròpia la mielina, que és la capa que recobreix les fibres del sistema nerviós central (cervell, cerebel, nervis òptics, tronc de l’encèfal i medul·la espinal). La conseqüència és que aquesta coberta es fa malbé, per la qual cosa es lesionen els nervis i produeixen problemes en el moviment, la memòria o la visió, que amb el temps s’agreugen, ja que de moment la malaltia no té cura. Els experts del Germans Trias i del Banc de Sang i Teixits estan treballant per combatre aquesta autoimmunitat i aconseguir que la mielina deixi de destruir-se.

Un dels dos projectes en marxa és CELLTRiMS, iniciat l’any passat i que pretén utilitzar un tipus de cèl·lules mare del pacient per frenar el rebuig a la seva pròpia mielina. Es tracta de les anomenades cèl·lules mesenquimals, que s’obtenen a partir de la medul·la òssia i que es poden diferenciar i reproduir indefinidament. Aquestes cèl·lules són conegudes per la seva acció immunomoduladora i estan presents a la sang, però l’objectiu dels investigadors és extreure-les de la medul·la òssia i introduir-les a la sang en una quantitat molt més gran de l’habitual per frenar la destrucció de la mielina.

El trasplantament de cèl·lules mesenquimals ja ha estat aprovat com a tractament per a d”altres patologies, de manera que, superat aquest tràmit, l’equip de l’hospital badaloní espera poder iniciar els assajos clínics per al tractament de l’esclerosi múltiple aquest any.

L’altre projecte s”anomena TOLERVIT. En aquest cas, es tracta de trasplantar als pacients les cèl·lules dendrítiques, que són les que estan directament implicades en el rebuig a la mielina i la seva destrucció. El tractament consisteix a extreure aquestes cèl·lules del malalt i modificar-les introduint-hi un tipus de proteïnes i Vitamina D per aconseguir que deixin de rebutjar la mielina. Després, es retornen al pacient. En aquests moments s’està acabant d’elaborar el producte, després caldrà presentar-lo a l’Agència Espanyola del Medicament. I si s”aprova, podran començar els assajos clínics.

A més de GAEM, en amdbós projectes hi participa la Unitat d’Esclerosi Múltiple de l’Hospital Universitari Germans Trias i Pujol, que forma part del Departament de Neurociències del Centre; el Laboratori d”Immunobiologia per a la Recerca i les Aplicacions Diagnòstiques (Lirad) i la Divisió de Teràpies Avançades del Banc de Sang i Teixits.

Tots dos estan finançats a través d’ajuts públics i privats que provenen, entre d’altres entitats del Instituto Carlos III, el Ministeri de Ciència i Innovació i la Fundació Marató de TV3.