La UB torna a ser la universitat amb més guardonats en la nova edició del Premi ICREA Acadèmia. Foto: UB.
 02.07.2015

Francesc Villarroya, director de l’IBUB, i Gabriel Gomila, investigador de l’IBEC, guardonats amb els Premis ICREA Acadèmia 2014

Ahir, dimecres 1 de juliol, l’auditori Pau Gil del recinte modernista de Sant Pau va acollir l’acte de lliurament dels Premis ICREA Acadèmia 2014, una convocatòria que ha distingit la trajectòria científica de deu investigadors de la Universitat de Barcelona (UB), entre els que hi ha Gabriel Gomila, investigador de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), i Francesc Villarroya, director de l’Institut de Biomedicina de la UB (IBUB), amb seu al Parc Científic de Barcelona. La UB torna a ser la universitat amb més guardonats i la que ha assolit més representació institucional d’ençà de la creació del guardó.

Francesc Villarroya és catedràtic del Departament de Bioquímica i Biologia Molecular i director de l’Institut de Biomedicina de la UB (IBUB). També és membre del Centre d’Investigació Biomèdica en Xarxa de Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició (CIBERobn) i dirigeix el Grup de Recerca de Genètica i Biologia Molecular de Proteïnes Mitocondrials i Patologies Associades. En l’actualitat, la seva activitat està centrada sobretot en l’estudi del control transcripcional de l’expressió gènica de les proteïnes mitrocondrials, els mecanismes moleculars de diferenciació de cèl·lules adipocitàries i musculars i la seva relació amb l’obesitat, la diabetis i les lipodistròfies.

Gabriel Gomila és professor del Departament d’Electrònica i investigador de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), on dirigeix el Grup de Caracterització Bioelèctrica a la Nanoescala. Al seu grup es desenvolupa la recerca sobre noves tècniques d’exploració de la sonda de microscòpia per mesurar les propietats elèctriques de la matèria biològica (virus, bacteris i cèl·lules) amb resolució espacial a la nanoescala, i amb això com a base, dissenys nous a nanoescala i mètodes lliures d’etiquetes per a la biologia i la ciència dels materials.

L’acte de lliurament de les distincions ICREA Acadèmia va estar presidit pel conseller d’Economia i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, Andreu Mas-Colell, acompanyat pel secretari d’Universitats i Recerca, Antoni Castellà, i el director de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA), Jaume Bertranpetit,  i va comptar amb la presència del rector de la UB, Dídac Ramírez, entre d’altres personalitats.

En el context de la seva intervenció, Jaume Bertranpetit va anunciar que finalitza la seva etapa al capdavant d’ICREA, ja que considera que després de vuit anys com a director de la institució ha arribat el moment d’iniciar un nou projecte professional. El conseller Mas-Colell, en nom propi i en del conjunt dels patrons d’ICREA, va agrair la gran feina que Bertranpetit ha realitzat al capdavant de la institució en un període en què ICREA ha duplicat el nombre d’investigadors i ha assolit resultats excepcionals. “La gran qualitat professional i humana del professor Bertranpetit ha estat un element clau, sense el qual no s’entendrien les cotes d’excel·lència a les quals ha arribat ICREA”, va declarar el conseller.

Els guardons ICREA Acadèmia, que enguany arriben a la setena edició, reconeixen la tasca de recerca professorat universitari que està impartint docència i que es troba en fase plenament activa i d’expansió de la seva activitat investigadora i, alhora, contribueix a retenir el talent investigador dins el sistema universitari de Catalunya.  Els 30 professors guardonats amb el premi ICREA Acadèmia rebran 40.000 euros anuals cadascun, durant un període de 5 anys.