Francesc Villaroya, director de l’IBUB, i Gabriel Gomila, investigador de l’IBEC, guardonats amb el Premis ICREA Acadèmia 2014

By 2 de juliol de 2015novembre 16th, 2020No Comments
 02.07.2015

Ahir, dimecres 1 de juliol, l’auditori Pau Gil del recinte modernista de Sant Pau va acollir l’acte de lliurament dels Premis ICREA Acadèmia 2014, una convocatòria que ha distingit la trajectòria científica de deu investigadors de la Universitat de Barcelona (UB), entre els que hi ha Gabriel Gomila, investigador de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), i Francesc Villarroya, director de l’Institut de Biomedicina de la UB (IBUB), amb seu al Parc Científic de Barcelona. La UB torna a ser la universitat amb més guardonats en aquesta  nova edició i la que ha assolit més representació institucional d’ençà de la creació del guardó.

Els guardons ICREA Acadèmia, que enguany arriben a la setena edició, reconeixen la tasca de recerca del professorat que desenvolupa la seva feina en alguna universitat pública catalana i, alhora, contribueix a retenir el talent investigador dins del sistema universitari de Catalunya.

L’acte, al qual va assistir el rector, Dr. Dídac Ramírez, va estar presidit pel conseller d’Economia i Coneixement, Dr. Andreu Mas-Colell, el secretari d’Universitats i Recerca, Dr. Antoni Castellà, i el director de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA), Dr. Jaume Bertranpetit.

Francesc Villarroya és catedràtic del Departament de Bioquímica i Biologia Molecular i director de l’Institut de Biomedicina de la UB (IBUB). També és membre del Centre d’Investigació Biomèdica en Xarxa de Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició (CIBERobn) i dirigeix el Grup de Recerca de Genètica i Biologia Molecular de Proteïnes Mitocondrials i Patologies Associades. En l’actualitat, la seva activitat està centrada sobretot en l’estudi del control transcripcional de l’expressió gènica de les proteïnes mitrocondrials, els mecanismes moleculars de diferenciació de cèl·lules adipocitàries i musculars i la seva relació amb l’obesitat, la diabetis i les lipodistròfies.

Gabriel Gomila és professor del Departament d’Electrònica i investigador de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), on dirigeix el Grup de Caracterització Bioelèctrica a la Nanoescala. Al seu grup es desenvolupa la recerca sobre noves tècniques d’exploració de la sonda de microscòpia per mesurar les propietats elèctriques de la matèria biològica (virus, bacteris i cèl·lules) amb resolució espacial a la nanoescala, i amb això com a base, dissenys nous a nanoescala i mètodes lliures d’etiquetes per a la biologia i la ciència dels materials.