Des de l'any 2012, Esteve té al PCB les unitats de descobriment i desenvolupament preclínic de nous medicaments (Foto: Daniel Portales, Parc Científic de Barcelona).
 01.03.2016

Esteve aposta per la innovació col·laborativa per al desenvolupament del seu programa de teràpia gènica

Esteve ha enfortit la seva Plataforma de Teràpia Gènica amb dos nous projectes per a les síndromes de Sanfilippo B (EGT-201) i Hunter (EGT-301), desenvolupats en col·laboració amb el Centre de Biotecnologia Animal i Teràpia Gènica (CBATEG) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Aquestes dos noves teràpies se sumen a la dissenyada per al tractament de Sanfilippo A (EGT-101), l’assaig clínic de la qual s'iniciarà a finals de 2016. Amb aquesta iniciativa, el grup –que té ubicades al Parc Científic de Barcelona (PCB) les unitats d'R+D preclínic de nous medicaments– manté la seva aposta per la innovació col·laborativa per millorar l'eficiència i productivitat del procés de desenvolupament de fàrmacs que solucionin problemes mèdics no resolts.

La plataforma de teràpia gènica va ser iniciada per l’equip d’investigació de la professora Fàtima Bosch, directora del Centre de Biotecnologia Animal i Teràpia Gènica (CBATEG) de la UAB i des de l’any 2009 s’està desenvolupant en el marc d’un Partenariat Públic-Privat (PPP) entre Esteve i la Universitat.

En aquesta associació, el grup químic-farmacèutic lidera totes les activitats relacionades amb la gestió i la protecció de la propietat intel·lectual, les activitats reguladores, la coordinació i supervisió de la fabricació GMP, els estudis toxicològics preclínics, així com tot el desenvolupament clínic.

Per la seva banda, l’equip d’investigació del CBATEG / UAB aporta a el seu coneixement científic i l’experiència en teràpia gènica, incloent el disseny del vector viral i el desenvolupament de models de malaltia preclínica.

CBATEG / UAB i Esteve han reforçat recentment la seva col·laboració mitjançant la signatura d’un contracte a llarg termini que persegueix el descobriment i el desenvolupament de noves teràpies gèniques per a altres malalties rares.

“Amb la incorporació d’EGT-201 i EGT-301 per crear una sòlida cartera de projectes, Esteve reafirma el seu compromís en el desenvolupament de teràpies gèniques per tractar malalties rares.  El grup també planeja expandir la seva plataforma a altres patologies actualment no tractades amb l’objectiu d’apropar les cures als pacients desatesos i esdevenir un referent en el camp de la teràpia gènica per a les malalties rares”, comenta Carlos Plata, director científic d’Esteve.

“La designació de fàrmac orfe que han obtingut els tres projectes subratlla l’excel·lència de les capacitats de descobriment preclínic a la UAB, alhora que reforça l’aliança publicoprivada entre la Universitat i Esteve”, afirma Fàtima Bosch, investigadora principal del projecte, directora del CBATEG i catedràtica de la UAB. “Estem molt contents de continuar la nostra col·laboració amb Esteve en la recerca i desenvolupament de noves teràpies gèniques per tractar altres malalties rares i els seus pacients que ho necessiten, i per això hem renovat recentment i enfortit la col·laboració entre CBATEG / UAB i Esteve”.

Els projectes compten amb el suport financer del Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat i del Ministeri d’Economia i Competitivitat. El Projecte Sanfilippo té també finançament procedent del fons FEDER de la Unió Europea.