Aquesta iniciativa destina en la primera convocatòria 1,3 milions d’euros a la creació d’empreses biotecnològiques (Foto: Obra Social ”la Caixa”).
 15.09.2015

Els projectes presentats per l’IBEC i l’FBG, seleccionats a la primera convocatòria del programa CaixaImpulse

Un apòsit intel·ligent per al tractament de ferides i una biblioteca de compostos per lluitar contra infeccions bacterianes multiresistents creats a l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), i dos projectes de la Universitat de Barcelona (UB) presentats per la Fundació Boch i Gimpera (FBG) –un sobre medicaments per a trastorns inflamatoris i cardiovasculars i un altre sobre el tractament de malalties hepàtiques, pulmonars i pancreàtiques– són quatre dels 15 propostes seleccionades a la primera convocatòria del programa CaixaImpulse. Aquesta iniciativa, coorganitzada per l'Obra Social ”la Caixa” i Caixa Capital Risc, neix amb l’objectiu d’impulsar la transformació del coneixement científic en empreses que generin valor per a la societat, i destina 1,3 milions d’euros a la creació d’empreses biotecnològiques.

Enric Banda, director de l’Àrea de Ciència i Medi Ambient de la Fundació Bancària ”la Caixa”, i Carles Trenchs, director de Caixa Capital Risc, han presentat avui al Palau Macaya les 15 iniciatives seleccionades entre les 41 presentades per diversos centres de recerca, hospitals i universitats per participar a la primera convocatòria a CaixaImpulse. El procés de selecció ha prioritzat el potencial de transferència dels actius i el seu impacte en la societat.

Amb aquest projecte, l’Obra Social ”la Caixa” i Caixa Capital Risc posen la seva experiència en els àmbits de la recerca, la creació, el desenvolupament i la inversió en empreses en fases inicials al servei d’un objectiu compartit: la transferència dels resultats de la recerca a la societat.

Els projectes pertanyen a diferents comunitats de l’Estat: Andalusia (1), Catalunya (11), Galícia (1) Madrid (1) i Navarra (1). Totes les propostes s’emmarquen en els àmbits de les ciències de la vida i les ciències mèdiques i de la salut, i volen aportar innovacions i productes per tractar patologies com l’Alzheimer, els danys cerebrals, els infarts de miocardi i els trastorns cardiovasculars, etc.

Dermoglass i RNRbiotics de l’IBEC

Dermoglass és un apòsit  intel·ligent basat en una nanotecnologia innovadora i biodegradable que actua sobre la principal causa de cronificació de les ferides, estimulant la revascularització de la zona afectada. La recuperació del teixit vascular promou la formació de pell sana, cosa que es preveu que reduirà la recurrència d’aquest tipus de ferides. Aquest projecte, liderat per Xavier Puñet,  té com a objectiu principal millorar el tractament dels pacients amb un embenat que actua d’una manera eficaç i segura, ja que redueix el temps de tractament i el cost sanitari associat.

El projecte RNRbiotics, liderat per Eduard Torrents, té com a objectiu dissenyar una biblioteca de compostos que permeten lluitar contra infeccions bacterianes multiresistents, especialment infeccions pulmonars cròniques (MPOC, malaltia pulmonar obstructiva crònica) i fibrosi quística. L’impacte anual d’infeccions resistents als antibiòtics, com ara l’economia dels Estats Units, arriba als 20-35 milions de dòlars en costos sanitaris, més 35 milions a l’any en costos deguts a la pèrdua de productivitat.

Teràpies innovadores, l’aposta de la Fundació Bosch i Gimpera

Els protocols actuals per obtenir cèl·lules mare, són complexos i requereixen un procés llarg i costós. Un dels projectes de la FBG seleccionats en aquesta convocatòria, liderat per Ana Belén Álvarez, té com a objectiu dissenyar un nou i senzill procediment que, a partir de cèl·lules de la pell del mateix pacient, permeti desenvolupar cèl·lules multipotentes –capaces de generar diferents tipus de teixit de l’organisme– com a base de noves teràpies regeneratives per tractar malalties del fetge, pulmó, intestí i pàncrees.

L’altre projecte està liderat per Rosana Leiva i pretén desenvolupar compostos per a trastorns inflamatoris i cardiovasculars que presentin millors característiques que altres fàrmacs en desenvolupament . Es tracta de nous inhibidors del epòxid hidrolasa soluble, un enzim descobert recentment, amb un millor perfil farmacològic i una solubilitat més gran, que és un dels problemes més greus que afronten els compostos que actualment s’avaluen en assajos clínics.

■ Més informació sobre el programa CaixaImpulse en aquest enllaç [+]