El PCB i Mercabarna signen un conveni per facilitar l’accés als serveis d’R+D a les empreses del sector agroalimentari

By 15 de gener de 2013novembre 16th, 2020No Comments
Plataforma de Proteòmica. ©Parc Científic de Barcelona
 15.01.2013

El Parc Científic de Barcelona (PCB) i Mercabarna han subscrit un acord per promoure un marc estable de col·laboració entre les parts que permeti l'accés de Mercabarna i de les més de 700 empreses ubicades al polígon alimentari als serveis de les Plataformes Tecnològiques del PCB en condicions econòmiques preferents. El conveni ha estat signat per Salvador Maluquer, director general del Parc Científic de Barcelona, i Josep Tejedo, director general de Mercabarna. Aquesta iniciativa s'emmarca dins de l'objectiu estratègic del PCB de consolidar-se com a espai de referència en la transferència de coneixement entre l'entorn universitari i de recerca i el món empresarial.

L’àmbit del conveni s’estén a les següents activitats: oferta de diversos serveis científics i tecnològics del PCB a Mercabarna i als seus clients; projectes de col·laboració entre el PCB i Mercabarna i els seus clients (les empreses ubicades al polígon alimentari) per tal de desenvolupar tecnologies, productes o serveis; consultoria i gestió de projectes amb la finalitat de posar en contacte Mercabarna i els seus clients amb les entitats ubicades al Parc Científic de Barcelona i d’altres externes que puguin oferir solucions científiques i tecnològiques no disponibles al PCB; i qualsevol altra iniciativa o acció conjunta que pugui convenir als interessos i finalitats d’ambdues parts.

L’objectiu del conveni és d’oferir a les més de 700 empreses que estan ubicades a Mercabarna un valor afegit relacionat amb qüestions com ara la traçabilitat genètica per requeriments normatius (certificació de qualitat final del producte en arribar a consum), sanitaris (detecció de contaminacions en matèries primeres o productes transformats), de detecció de fraus (control de la qualitat en el decurs de la cadena de producció i distribució), i com a oportunitat comercial (diferenciació comercial davant de competidors, basada en la qualitat).

L’acord preveu, així mateix, la possibilitat que més endavant es puguin incorporar al conveni els Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona (CCiTUB), un conjunt d’infraestructures científico-tècniques –ubicades en part al Parc Científic de Barcelona– que tenen com a principal missió donar suport a la recerca i innovació en els camps de la química, ciències de materials i biociències, entre d’altres.

Amb l’establiment d’aquest acord marc, el Parc Científic de Barcelona vol facilitar l’accés de les nombroses empreses ubicades a Mercabarna als serveis de suport a l’R+D que poden prestar les infraestructures i equipaments de què disposa per tal de facilitar la innovació i la transferència de coneixement cap a un sector productiu tan estratègic com és l’agroalimentari.

La recerca i la innovació tecnològica en el sector del producte fresc afecta sobretot a la maquinària per millorar processos (tractament de patates, rentat i tall de fruites i hortalisses,etc.) També en el camp del desenvolupament de quartes i cinquenes gammes (fruita pelada per a restaurants, broquetes de carn i verdures, de marisc, caldos de marisc per vendre en el supermercat, delicatessen d’aus i caça, etc.), amb l’objectiu d’estalviar processos en la compra i en la cuina al consumidor o al professional..

L’envàs i la conservació dels productes també és objecte de recerca i innovació per part de les empreses de Mercabarna, així com en l’àmbit de la logística i el transport (control d’estocs, de vehicles / rutes a través de satèl·lit, etc).