Publicat en línia el llibre digital ‘Ciència i universitat a Catalunya. Projecció de futur’

By 14 de gener de 2013novembre 16th, 2020No Comments
El llibre es pot consultar en línia des del web de Publicacions i Edicions de la UB. Font UB.
 14.01.2013

'' és el títol de la darrera obra editada per David Bueno, professor del Departament de Genètica de la Universitat de Barcelona i codirector de la col·lecció Catàlisi. Al llibre, publicat per Publicacions i Edicions de la UB en col·laboració amb l'Institut d'Estudis Catalans (IEC), hi participa Jesús Purroy, director científic del Parc Científic de Barcelona, entre d'altres experts. L'obra es presentarà el dilluns 11 de febrer, a les 19 hores, en un acte a la sala Prat de la Riba de l'IEC, que inclourà un debat amb alguns dels autors del llibre.

L’obra aporta reflexions i respostes a preguntes clau sobre l’estat de la recerca a Catalunya, que són debatudes pels experts Albert Arbós, degà de la Facultat de Formació del Professorat (UIC); Pere Arús, director científic de l’Institut de Recerca Tecnològica Agrària de Catalunya; Eudald Carbonell, catedràtic de la URV i director de l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social; David de Lorenzo, director del Rare Genomics Institute i emprenedor en nutrigenòmica; Roderic Guigó, professor de la UPF i investigador del Centre de Regulació Genòmica; David Jou, catedràtic de Física de la Matèria Condensada de la UAB; Ramon Pascual, investigador de l’Institut de Física d’Altes Energies de la UAB i del sincrotró Alba; Josep A. Planell, catedràtic de Ciència dels Materials i Enginyeria Metal·lúrgica de la UPC; Pere Puigdomènech, director del Centre de Recerca en Agrigenòmica i investigador de l’Institut de Biologia Molecular de Barcelona (IBMB-CSIC); Diego Redolar, professor de la UOC; Sergi Sabater, catedràtic d’Ecologia de l’Institut d’Ecologia Aquàtica (UdG); Eduard Vieta, cap del Departament de Psiquiatria i Psicobiologia Clínica de la Facultat de Medicina de la UB i expert de l’Hospital Clínic de Barcelona; i Jesús Purroy, director científic del Parc Científic de Barcelona.

Segons el professor David Bueno, «arran de l’Onze de Setembre de 2012, el nou escenari polític que es projecta cap al futur, el d’una Catalunya sobirana, independentment de la forma jurídica que acabi prenent, ens planteja també a nosaltres, membres de la comunitat científica i universitària, molts interrogants i nous reptes. La recerca científica i la universitat, uns puntals bàsics de la nostra societat, han de ser presents en els debats, i per això Publicacions i Edicions de la UB ha cregut escaient donar forma de llibre a les nostres reflexions».

Partint de la premissa que molta recerca necessita finançament públic i que el finançament sempre serà limitat i menor que el que els investigadors voldrien, Jesús Purroy fa especial èmfasi en el fet que el Govern ha d’establir alguna mena de prioritat, i que aquesta prioritat “s’ha de fixar en dos punts del procés: l’entrada de nous investigadors en un camp del saber i la sortida d’aquests investigadors a la societat, en forma d’empreses o serveis.”

En opinió de Purroy, el sistema de transferència de tecnologia és el punt més dèbil del model universitari català. “En general, podríem dir que es compleixen dues de les missions de la universitat, com són la docència i la recerca. Totes dues són millorables, però és un fet que cada any surten de les nostres universitats promocions d’estudiants ben formats. Tanmateix la majoria d’aquests estudiants tenen un encaix molt difícil en el sector productiu.”

A tall de conclusió, el director científic del PCB afirma la universitat catalana està parant poca atenció a alguns elements que estan frenant la seva contribució fonamental al país. En la meva opinió, aquests elements mal resolts són les vies d’entrada i de sortida d’alumnes i professors, principalment en relació amb la tercera missió de la universitat, i la relació de la universitat amb el món de l’empresa com a font de mecenatge i de talent. Si la nostra universitat identifica correctament els reptes a superar no hi ha cap raó per pensar que no trobarà les solucions adequades.”