El PCB exporta know how de divulgació de la recerca a museus i escoles d’arreu d’Europa

By 4 de juliol de 2011novembre 16th, 2020No Comments
 04.07.2011

Avui, dilluns 4 de juliol, el Parc Científic Barcelona (PCB) ha acollit la presentació d'Xplore Health, el primer portal europeu dirigit a la comunitat educativa de secundària per apropar la recerca biomèdica actual a l'activitat docent a les aules i museus d'arreu d'Europa. El projecte es desenvolupa mitjançant un consorci europeu coordinat pel PCB –finançat per la Comissió Europea, a través del 7è Programa Marc– i compta també amb la col·laboració de l'Obra Social "la Caixa" i la Fundació Amgen.

L’esdeveniment –que ha tingut lloc a les 12h a l’Auditori Antoni Caparrós– ha comptat amb la presència del rector de la Universitat de Barcelona, Dídac Ramírez; el director general del Parc Científic Barcelona, Fernando Albericio; el director de l’Àrea de Ciència, Recerca i Medi Ambient de la Fundació “la Caixa”, Enric Banda; el director general d’Amgen España, Jordi Martí, així com la directora tècnica de Difusió de la Ciència del Parc Científic Barcelona, Rosina Malagrida, coordinadora de l’Xplore Health.

A l’acte també hi han intervingut Jordi Quintana, responsable de la Plataforma de Drug Discovery del PCB, i Luis Ruiz, director de Janus Development –membres del Comitè Científic d’aquest projecte– que han explicat als assistents les etapes del procés de desenvolupament de fàrmacs i les múltiples aplicacions que les biotecnologies brinden avui en dia a la societat. En finalitzar la presentació s’ha brindat l’oportunitat als assistents de dur a terme “in situ” un experiment: sintetitzar un fàrmac que està investigant a l’actualitat al PCB i que podria ser d’utilitat per a la lluita contra el Parkinson.

Xplore Health neix amb la voluntat d’ampliar l’oferta de divulgació que ofereix el Parc Científic Barcelona en el marc del seu Programa Recerca en Societat, que engloba 120 activitats anuals dirigides a uns 6.000 joves. El projecte es desenvolupa mitjançant un consorci europeu coordinat pel Parc Científic Barcelona, i integrat també pel Centre of the Cell, ubicat en el marc de la Universitat de Londres, així com de dues xarxes europees que coordinen les activitats presencials: l’European School Net, que engloba més de 30.000 escoles de més de 30 països, així com l’European Network of Science Centres and Museums (ECSITE), que integra més de 400 museus de ciència.

Xplore Health és una finestra oberta a la recerca biomèdica actual perquè estudiants de diferents països puguin apropar-se “al dia al dia” dels laboratoris de manera participativa. El portal ofereix diferents formats, com ara experiments virtuals –on els estudiants poden dur a terme experiments actuals online–, videojocs lúdics i vídeos contextualitzats en l’actualitat científica. Alhora, el portal també proporciona als educadors protocols d’experiments perquè museus d’arreu d’Europa puguin recrear projectes de recerca. Aquestes eines conviden a les seves audiències a dur a terme experiments, com ara la síntesis d’un fàrmac contra el Parkinson que s’investiga al Parc Científic Barcelona, o una transformació bacteriana que s’està investigant des de la Universitat de Barcelona en el marc d’un projecte contra l’aterosclerosi.

Xplore Health també aposta per formar els ciutadans i ciutadanes en els aspectes ètics, legals i socioeconòmics que giren entorn de la recerca, i per això al portal també s’hi poden trobar eines per fomentar el debat social entorn a aquests aspectes. Entre d’altres, es faciliten jocs de cartes a fi que a escoles i museus es pugui debatre sobre aquestes temàtiques amb arguments sòlids, i que, alhora, els participants puguin expressar les seves conclusions a través d’un blog.

A l’actualitat, el portal ofereix un mòdul temàtic sobre “Com es desenvolupen els fàrmacs”, i durant el juliol es farà públic un segon sobre “La revolució biotecnològica”. Posteriorment, es publicaran uns altres mòduls sobre àrees diverses, com ara la genòmica, la malària, la sida, l’obesitat o la salut mental, entre d’altres.