El Parc Científic de Barcelona reafirma la seva aposta per promoure les vocacions STEM impulsant una nova edició del BATX2LAB. Foto / PCB.
 19.03.2024

El Parc Científic de Barcelona lliura els premis de la 20a edició del programa BATX2LAB

El Parc Científic de Barcelona va lliurar ahir els premis de la 20a edició del BATX2LAB, una iniciativa –emmarcada dins del seu programa RESSÒ– que permet a estudiants de 1r de Batxillerat dur a terme la part pràctica del seu treball de recerca en diferents laboratoris del Parc. A l’acte hi van assistir més de 100 persones, entre alumnat, professorat dels centres docents i personal investigador del PCB.

En aquesta edició, de les 173 sol·licituds rebudes per participar en el BATX2LAB, s’hi van seleccionar 40 projectes, que van ser tutelats pel personal investigador que treballa a les més de 120 entitats ubicades al Parc, i que va permet a l’alumnat fer la part pràctica del seu treball de recerca als seus laboratoris.

Els premis als tres millors treballs de recerca –un val per la compra de llibres, música o material informàtic, i un xec regal adreçat als centres docents per a la compra de material de laboratori– han estat per a:

-Laia Martínez Fernández, de l’Institut Lluís Domènech i Muntaner, pel treball “Els organòides en l’estudi de la colitis ulcerosa”. Tutora del centre: Sonia Alarcón; tutora del Parc Lidia Fortuny, del Laboratori de Dinàmica Metabòlica en Càncer de la Universitat de Barcelona.

-Emili Peris de Haro, de l’Institut Damià Campeny, pel treball “Posant a prova les lleis de Mendel: Utilitzant l’enginyeria genètica”. Tutor del centre: Julio Martínez;  tutor del Parc: Carlos Batlle Recoder, del grup de recerca Regulació de l’Expressió Gènica/Biologia del Macròfag de la Universitat de Barcelona.

-Abril Escudero Prior, de l’Institut Bellulla, pel treball “Explorant alternatives efectives i menys invasives en el tractament contra el càncer”. Tutora del centre: Soukayna Harrak; tutora del Parc: Paula Nieto, del Single Cell Genomics Team del Centre Nacional d’Anàlisi Genòmica (CNAG).

L’acte va comptar amb la participació de Maria Terrades, directora general del Parc Científic de Barcelona, i Gijs Jochems, general manager de Promega Biotech Ibérica, que va oferir una xerrada sobre les diverses sortides professionals relacionades amb les carreres STEM.

Helena Martínez –doctora en biologia i membre de Big Van Ciencia– va amenitzar l’esdeveniment amb el monòleg científic “La IA i el desenvolupament de deep fakes” per divulgar la recerca d’una manera atractiva, lúdica i dinàmica.

Promoure les vocacions STEM

El Parc Científic de Barcelona ha reafirmat la seva aposta per promoure les vocacions STEM entre el jovent impulsant una nova edició del BATX2LAB amb propostes que aportin valor i li obrin els ulls a la ciència.

BATX2LAB ofereix a l’alumnat de batxillerat la possibilitat de dur a terme la part pràctica del seu projecte de recerca en diferents laboratoris del Parc, tutelats per personal investigador. En aquest curs acadèmic 2023-2024 han participat l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), l’Institut de Biologia Molecular de Barcelona (IBMB-CSIC), els Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona (CCiTUB), la Universitat de Barcelona (UB), la Fundació DTI, Cytes Biotech i el CNAG

Al llarg d’aquests anys, han participat en el programa més de 800 estudiants (un 70% noies) i més 300 membres del personal investigador ubicat al PCB.

BATX2LAB s’emmarca dins del programa RESSÒ del Parc Científic de Barcelona, que busca establir espais de convivència entre la societat i el personal investigador, on s’acostin i puguin conversar obertament per a despertar l’esperit crític i vocacions científiques entre el jovent.

L’any 2016 va ser reconegut amb el Segell de Qualitat Educativa del Consell de Coordinació Pedagògica de Barcelona (CCP), i l’any 2018 va rebre el Premi Barcelona Innovació Educativa en la modalitat d’educació secundària, a la primera edició d’aquests guardons, creats per l’Ajuntament de Barcelona per distingir les iniciatives d’innovació i renovació pedagògica desinteressades que entitats i centres educatius porten a terme a la ciutat per promoure les oportunitats formatives i la inclusió social.

BATX2LAB compta amb el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació, i de l’Ajuntament de Barcelona i, en aquesta edició, també de Promega Biotech Ibérica.