Anna Pascual (Foto: CNAG).
 26.09.2023

El CNAG reforça la Unitat de Genòmica Espacial amb la incorporació de la immunòloga Anna Pascual

El Centro Nacional de Análisis Genómico (CNAG), amb seu al Parc Científic de Barcelona, ha incorporat la investigadora Anna Pascual -amb gran experiència en immunologia de teixits i anàlisi de bioimatges- per liderar l’equip de Genòmica Espacial, amb l’objectiu d’augmentar les seves capacitats en aquest camp altament innovador dins la genòmica de cèl·lula única, i continuar proporcionant suport a hospitals i centres clínics i de recerca.

Amb la incorporació de la immunòloga Anna Pascual, el CNAG ha fet un pas més en el desenvolupament de la Unitat de Genòmica Espacial, que té com a principal objectiu estudiar el contingut i l’expressió gènica del genoma en el seu context espacial i conservant una arquitectura dels teixits intacta.

Amb aquestes dades, els investigadors poden identificar les cèl·lules dins els seus teixits nadius, estudiar les interaccions cel·lulars que es produeixen en un context biològic i identificar les possibles variacions entre teixits sans o condicions patològiques. A partir d’aquestes anàlisis de teixits humans, la Unitat de Genòmica Espacial podria contribuir al diagnòstic i tractament de malalties com el càncer o les infeccions víriques.

Llicenciada en Biologia i Bioquímica i amb un màster en Biomedicina per la Universitat de Barcelona, Anna Pascual es va traslladar a Berlín un cop finalitzats els estudis com a estudiant de postgrau del Departament de Neuroimmunologia del Centre Alemany de Recerca del Reumatisme i es va doctorar al Departament de Biologia, Química i Farmàcia de la Freie Universität Berlin. Com a investigadora postdoctoral dins el grup de Dinàmica Immunitària de la Charité-Universitätsmedizin Berlin, va centrar la seva recerca en l’anàlisi en profunditat i espacialment resolta de les respostes immunitàries locals fent servir les tècniques més avançades de caracterització espacial de teixits. La seva fita principal va ser la caracterització de diversos nínxols tissulars, tant a nivell proteínic com transcripcional, com a unitats funcionals autoorganitzades que modulen la immunitat local i determinen l’homeòstasi i la malaltia dels teixits.

Després de 12 anys a Alemanya, on ha consolidat la seva carrera com a immunòloga espacial en centres públics de recerca, la immunòloga comença ara una nova etapa com a cap de l’equip de Genòmica Espacial del CNAG. Per a aquest centre, es tracta d’una aposta pel talent jove i els perfils altament especialitzats, alhora que promou encara més la igualtat de gènere en l’àmbit científic.

Un nou repte que la investigadora afronta amb una gran motivació: “Vull compartir el meu entusiasme i curiositat per la caracterització espacial de teixits i destacar-ne la importància per poder arribar a entendre millor la (immuno)patologia de teixits”.

La missió principal de l’equip de Genòmica Espacial és establir la transcriptòmica espacial i altres tècniques de caracterització espacial de teixits com a eines estàndard per a la patologia d’última generació. L’equip treballarà per implantar-les en entorns clínics amb la finalitat d’explotar el gran valor pronòstic de les reseccions tissulars i les biòpsies. D’aquesta manera, l’equip vol identificar nous marcadors diagnòstics de les malalties i dianes per a la prevenció de les malalties i la intervenció terapèutica, així com biomarcadors predictius de la resposta a la immunoteràpia. És una gran fita que permetrà al CNAG mantenir el lideratge com a centre nacional d’anàlisi genòmica i alhora com a centre de referència mundial.

» Enllaç a la notícia: web del CNAG [+]