El gràfic mostra una nova classe d'inhibidor de prolil oligopeptidasa (POP). A l'interior del cervell, l'inhibidor s'uneix a POP; en groc i vermell, els grups reactius de l'inhibidor que reaccionen amb la regió catalítica (Imatge: S. Guardiola).
 23.05.2018

Desenvolupen una nova classe d’inhibidors covalents per a una proteïna implicada en malalties del cervell

Investigadors de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), amb seu al Parc Científic de Barcelona (PCB), descriuen en Cell Chemical Biology una nova classe d’inhibidors per a la proteïna POP, que es troba majoritàriament al cervell i és considerada un objectiu terapèutic “atractiu” per al tractament de desordres cognitius i neurodegeneratius, com ara la malaltia de Parkinson i l’esquizofrènia. L'estudi s’ha dut a terme en col·laboració amb la biotecnològica Iproteos, ubicada al PCB, i amb científics de la Universitat de Glasgow (Escòcia, Gran Bretanya i de l’Utrecht Institute for Pharmaceutical Sciences (Holanda). Al treball també hi han contribuït el Laboratori de Ressonància Magnètica Nuclear (LRB) –que forma part dels CCiTUB i està situat a l'edifici Clúster del Parc– i el Barcelona Supercomputing Center (BSC).

La majoria dels inhibidors de la proteïna POP (prolil oligopeptidasa), desenvolupats fins ara duren poc en sang, no són prou selectius per a la proteïna i no aconsegueixen creuar la barrera hematoencefàlica (que protegeix el cervell), el què ha limitat el seu potencial com a fàrmacs.

El treball de l’investigador postodoctal de l’IRB Barcelona, Salvador Guardiola, descriu ara els primers inhibidors de POP duradors, selectius i amb les propietats adients per accedir al cervell. Al laboratori de Disseny, Síntesi i Estructura de Pèptids i Proteïnes, liderat per Ernest Giralt, han generat i caracteritzat una família de 15 pèptids (molècules formades per aminoàcids) modificats, anomenats peptidomimètics, amb resultats prometedors.

“Els pèptids naturals són poc estables en teixits i tenen activitats relativament febles. En canvi, si els modifiquem amb aminoàcids no naturals i introduïm grups funcionals dissenyats per reaccionar amb la diana terapèutica, podem aconseguir pèptids molt més actius i eficaços”, explica Guardiola.

A concentracions baixes, aquests nous pèptids produeixen una inhibició ràpida, específica i sostinguda de POP, tant en l’enzim aïllat com en les cèl·lules humanes intactes. A més, són altament selectius envers dues proteases molt semblants a POP (DPPIV i FAP) i mostren una alta permeabilitat de la barrera hematoencefàlica, descriuen els investigadors.

“Amb aquests inhibidors obrim la porta a que es desenvolupin nous tractaments per a les patologies del sistema nerviós central, a més de poder-se aplicar per estudiar la funció de POP en aquests trastorns i dissenyar inhibidors per a altres proteases”, destaca el científic de l’IRB Barcelona Ernest Giralt, també catedràtic de la Universitat de Barcelona.

► Article de referència: Salvador Guardiola, Roger Prades, Laura Mendieta, Arwin J. Brouwer, Jelle Streefkerk, Laura Nevola, Teresa Tarragó, Rob M. J. Liskamp, Ernest Giralt. “Targeted covalent inhibition of prolyl oligopeptidase (POP): discovery of sulfonylfluoride peptidomimetics“. Cell Chemical Biology (2018) DOI: 10.1016/j.chembiol.2018.04.013