Descriuen per primera vegada l’estructura d’ADN de triple cadena en el buit

By 18 d'abril de 2012novembre 16th, 2020No Comments
 18.04.2012

Descriuen per primera vegada l’estructura d’ADN de triple cadena en el buit

Un equip de científics de l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona)- amb seu al Parc Científic de Barcelona– i del Barcelona Supercomputing Center (BSC) ha aconseguit per primera vegada extreure informació estructural fidedigne d'ADN de triple hèlix en fase gas, és a dir, en condicions on l'ADN es troba pràcticament en el buit. L'estudi es publica avui al Journal of the American Chemical Society (JACS), una de les revistes internacionals de major impacte en química.

“Fins ara aquestes formes especials d’ADN eren gairebé impossibles de detectar i es desconeixia si mantenien memòria de la seva estructura en solució quan es vaporitzaven. Amb el nostre treball hem aconseguit caracteritzar aquesta estructura i demostrar que manté una sorprenent memòria de com era en el seu entorn biològic, en solució aquosa, on normalment és molt difícil caracteritzar”, diu Modesto Orozco, investigador de l’IRB Barcelona, catedràtic de la Universitat de Barcelona i director de Ciències de la Vida del BSC.

L’equip d’Orozco ha combinat tècniques de simulació computacional amb validació experimental a través d’espectrometria de masses. Aquesta era l’última estructura pendent per completar l’atles d’estructures clàssiques d’ADN en fase gas, una tasca que ha representat més de deu anys d’estudis per part de l’equip del Dr. Orozco.

Una de les conseqüències biomèdiques més importants del treball és que podria afavorir el desenvolupament de l’anomenada teràpia antigen. Aquesta és una aproximació terapèutica basada en formes d’ADN de triple cadena que apagarien l’activitat de gens afectats en una determinada malaltia. “Encara no hi ha cap medicament basat en teràpia antigen al mercat però n’hi ha diferents en desenvolupament”, explica l’investigador.