19.03.2015

Descobreixen una molècula que inhibeix la replicació de l’ADN dels bacteris

Investigadors del grup d'Infeccions bacterianes i teràpies antimicrobianes de l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), el grup de Malalties Infeccioses del Vall d'Hebron Institut de Recerca,  i el grup de recerca de Micobacteris del Departament de Genètica i Microbiologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), han descrit una nova molècula que té potencial per ser un nou concepte d'agent antibacterià, ja que actua específicament en un enzim bacterià que inhibeix la reproducció de la mateixa. La troballa ha estat publicada a la revista PlosOne (doi: 10.1371/journal.pone.0122049)

“La infecció bacteriana es produeix quan aquestes es multipliquen a l’interior del cos humà replicant el seu ADN”, diu Eduard Torrents, investigador principal del grup que lidera a l’IBEC. La rèplica de l’ADN bacterià es produeix gràcies a un enzim clau que permet que això passi. Per aquest motiu, l’investigador assegura que “si dirigim el tractament a aquest enzim clau podem inhibir el creixement de diversos tipus de bacteris indesitjables causants de malalties”.

La molècula, coneguda com M-HA, funciona inhibint l’enzim essencial per a la replicació i la reparació de l’ADN dels bacteris, la ribonucleótido reductasa (RNR) i, a més, mostra una baixa toxicitat en cèl·lules eucariotes (com les humanes), el que suposa una gran millora pel que fa als fàrmacs existents inhibidors de RNR, que són els que s’utilitzen principalment contra el càncer o els virus que són massa tòxics per a ser utilitzats com antibacterians.

Els antibiòtics són essencials en tots els sistemes de salut. Els èxits de la medicina moderna que avui ens semblen tan habituals; com l’augment de la seguretat en els parts, el tractament dels nadons prematurs, les cirurgies, el tractament de la pneumònia, els trasplantaments d’òrgans i la quimioteràpia contra el càncer, no serien possibles sense els antibiòtics. Tot i això, la resistència als antibiòtics és un problema de salut global, ja que anualment moren 50.000 pacients per infeccions per bacteris multiresistents (a Europa i els EUA), amb un cost d’1,5 bilions d’euros i 35 bilions de dòlars.