Descobert un nou mecanisme de reprogramació de cèl·lules tumorals

By 12 de maig de 2011novembre 16th, 2020No Comments
 12.05.2011

Descobert un nou mecanisme de reprogramació de cèl·lules tumorals

Un treball dirigit pels investigadors Raúl Méndez, professor ICREA de l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) –amb seu al Parc Científic Barcelona– i Pilar Navarro de l'IMIM (Institut de Recerca Hospital del Mar, Barcelona), descriu un nou mecanisme de reprogramació de l'expressió de gens que transformen una cèl·lula sana en tumoral. En l'estudi, que es publica a Nature Medicine aquesta setmana, els investigadors han identificat la proteïna CPEB4 com un director d'orquestra cel·lular que "encén" centenars de gens vinculats al creixement tumoral.

“La novetat radica en què no seria només la mutació d’un gen concret el que promouria el creixement del tumor, sinó l’expressió en el lloc incorrecte d’una proteïna que “activa” centenars de molècules missatgeres (mARNs) que porten la informació continguda en els gens per sintetitzar les proteïnes, sense que aquests gens estiguin mutats. Això origina l’expressió de multitud de gens “normals” però en quantitats i en moments anormals, més propis de les etapes primerenques de desenvolupament de l’embrió que d’òrgans adults”, explica Raúl Méndez, expert en la família de proteïnes CPEB, que va iniciar el treball al CRG per continuar-lo a l’IRB Barcelona. “Aquest seria el cas del tPA (activador tissular del plasminògen), una proteïna que normalment no es troba en el pàncrees sa i que, no obstant això, presenta nivells molt alts en tumors de pàncrees”, matisen Elena Ortiz-Zapater, primera autora de l’article, i Pilar Navarro.