D'esquerra a dreta: Antonio Serra i Ramoneda, Andreu Mass-Colell i Antoni Maria Grau (Foto: CERCA).
 30.11.2015

Cooperar, innovar i créixer a l’Euroregió de l’Arc Mediterrani

La cooperació entre territoris per a la innovació i la transferència de coneixement, i la competitivitat empresarial va ser la base d’una jornada que va reunir en dues sessions, una a la Ciutat Politècnica de la Innovació de València i una altra al Parc Científic de Barcelona (PCB), al món de la investigació i de l’empresa entorn als sectors econòmics que avui són un referent estratègic per a l’Euroregió de l’Arc Mediterrani (Euram). La convocatòria va ser una iniciativa conjunta d’ACCIÓ –l’agència per la competitivitat de l’empresa de la Generalitat de Catalunya–, la Institució CERCA, l’Institut Ignasi Villalonga d’Economia i Empresa (IIVEEi l’Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE).

Aquesta jornada és la primera col·laboració entre institucions compromeses amb impulsar la competitivitat empresarial a l’Euroregió de l’Arc Mediterrani, vinculades amb els governs de la Generalitat Valenciana i la Generalitat de Catalunya.

La sessió de Barcelona, que va tenir lloc el dijous 26 de novembre sota el lema ‘Cooperar, innovar i créixer a l’Euroregió de l’Arc Mediterrani, va comptar amb la presència d’Andreu Mas-Colell, conseller d’Economia i Coneixement; Antoni Serra i Ramoneda, president de l’Institut Ignasi Villalonga; Lluís Rovira, director de la Institució CERCA; Antoni M. Grau, director general d’Indústria de la Generalitat de Catalunya, i Júlia Company, directora general d’Indústria i Energia de la Generalitat Valenciana i directora general d’IVACE.

El conseller Mas-Colell va instar a augmentar la inversió privada en investigació, tot remarcant que l’activitat empresarial s’ha d’involucrar des del principi en l’exportació. “A Alemanya les empreses dediquen 10 vegades més recursos a recerca i innovació que les espanyoles. Però l’economia alemanya no és 10 vegades l’espanyola”, va assegurar. “No és el mateix el 18% del PIB que el 25% de manera coordinada”.

Per a Antoni M. Grau l’Arc Mediterrani és una de les principals grans regions europees no sols des d’un punt de vista econòmic, sinó també social i cultural ” Som una regió de referència per la nostra vitalitat, creativitat, empenta i optimisme”. En aquest sentit, Luis Rovira va assegurar que “amb el teixit empresarial de què disposem, estem en disposició de tirar endavant molts reptes de manera conjunta”.

El programa de treball es va desenvolupar en tres taules rodones successives sobre ciències de la salut i farma-biomed; nous materials; mobilitat i smart cities. En el seu decurs, més de 20 professionals van explicar diferents casos i experiències sobre transferència de coneixement en sectors estratègics, innovadors i amb presència rellevant a les economies catalana i valenciana.

Entre els participants van haver-hi representants d’instituts i centres públics de recerca i transferència de coneixement, com ara l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia, CIMNE Tecnologia, el Centre de Visió per Computador i Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR).

Així mateix, també hi van intervenir professionals de centres de recerca d’iniciativa privada com ara els valencians Institut de Biomecànica de València, Institut Valencià d’Infertilitat, Institut Tecnològic Agroalimentari, Institut Tecnològic Tèxtil i Institut Tecnològic de la Joguina, a més de la consultora amb seu a Barcelona dedicada a planificació urbana, transport i medi ambient Mcrit, i la companyia Urbiòtica, una de les líderes globals en l’àmbit de l’Internet de les coses’ aplicades a les smarts cities.

Pel que fa a companyies tecnològiques, hi va prendre part el grup empresarial català de recerca en mobilitat ETRA i empreses com les catalanes Grífols, EQ Esteve, Rovalma i Aromics, amb seu al Parc Científic de Barcelona.

Una vertebració, econòmica i territorial

Formada per un eix amb similituds econòmiques i socials, l’Euroregió de l’Arc Mediterrani (Euram) està integrada principalment pels territoris de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears, Andorra i la Catalunya Nord (al Llenguadoc-Rosselló, França), regions amb un intercanvi comercial intens i amb una interdependència estructural i una tradició, fins i tot d’ordre històric i cultural, comú.

L’Euram és una iniciativa de l’Institut Villalonga d’Economia i Empresa –amb seus a Barcelona, la ciutat de València i Palma de Mallorca– i compta, també, amb el suport d’institucions públiques i empresarials amb la voluntat de promoure la competitivitat de la regió al actual mapa europeu, i en una nova etapa productiva mundial.