Connexió Antàrtida: videoconferència entre la UB i la base Gabriel de Castilla

By 21 de febrer de 2012novembre 16th, 2020No Comments
 21.02.2012

Connexió Antàrtida: videoconferència entre la UB i la base Gabriel de Castilla

La Facultat de Biologia va connectar per videoconferència ahir, dilluns, 20 de febrer, a les 11 hores, amb la base antàrtica Gabriel de Castilla, situada a l'illa Decepció, a l'arxipèlag de les Shetland del Sud (península Antàrtica), per fer balanç de la campanya científica Actiquim-II, que ha coordinat la professora Conxita Àvila, del Departament de Biologia Animal de la UB. Actiquim-II amplia els treballs del projecte Actiquim engegat el 2007 i en què participen investigadors del Parc Científic Barcelona (PCB) i de l'empresa PharmaMar, present al Parc a través de la Unitat Mixta PharmaMar - PCB.

La videoconferència, que és oberta a qualsevol persona interessada en el món de la recerca antàrtica, va tenir lloc a l’Aula Magna de la Facultat de Biologia i es va poder seguir en directe mitjançant el portal UBTV.

A l’esdeveniment hi van participar el comandant en cap de la base antàrtica, Antonio Casals Abraham; la professora Conxita Àvila i els seus col·laboradors Jennifer Vázquez, Blanca Figuerola, Carlos Angulo, Juan Moles i Laura Núñez-Pons. També hi han intervingut F. Javier Cristobo (Centre Oceanogràfic de Gijón, IEO) i Alfonso Ontiveros (Universitat de Jaén), entre altres experts. A la Facultat de Biologia, han participat Joaquim Gutiérrez, degà de la Facultat; Manuel Ballesteros, professor del Departament de Biologia Animal i membre del projecte Actiquim, i Jaume Calvet, catedràtic del Departament de Geodinàmica i Geofísica i membre d’expedicions científiques a la península Antàrtica.

Del mar de Weddell a l’illa Decepció

Actiquim-II és una campanya científica per estudiar el paper dels productes naturals d’origen marí en els ecosistemes marins de l’Antàrtida i valorar-ne el potencial farmacològic. La campanya, que va començar al desembre i acabarà aquest febrer, està dirigida a estudiar molècules químiques presents en els invertebrats marins i analitzar si aquests productes naturals podrien tenir aplicacions farmacològiques per desenvolupar nous fàrmacs d’origen marí.

En el projecte Actiquim, finançat per l’antic Ministeri de Ciència i Innovació, també hi participen altres experts de la Facultat de Biologia, la Facultat de Farmàcia (coordinats per les professores Amèlia Gómez i M. Antònia Ribera), el Parc Científic de Barcelona, l’Institut Espanyol d’Oceanografia de Gijón, la Universitat de Bonn (Alemanya), la Universitat d’Alaska (Estats Units) i el Consell Nacional de la Recerca Científica a Nàpols (Itàlia).