D’esquerra a dreta: Raúl Méndez, Eneko Villanueva (a la pantalla en 'webcam') i Cristina Fillat. / IDIBAPS
 16.03.2017

Científics de l’IRB i l’IDIBAPS creen virus que ataquen de forma selectiva les cèl·lules tumorals

Científics de 'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) al Parc Científic de Barcelona i de l'Institut d'Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS) lideren un estudi en què han dissenyat una nova estratègia per aconseguir que virus modificats genèticament ataquin de forma selectiva a les cèl·lules tumorals sense afectar les sanes. La  tecnologia està protegida mitjançant patent i preparada per ser llicenciada.

L’article, que publica avui la revista Nature Communications (doi:10.1038/NCOMMS14833), és fruit del treball de tesi doctoral d’Eneko Villanueva i l’han co-liderat Cristina Fillat, cap del grup teràpia Gènica i Càncer de l’IDIBAPS, i Raúl Méndez, investigador ICREA de l’IRB Barcelona.

El tractament convencional del càncer pot provocar efectes secundaris no desitjats com a conseqüència d’una poca selectivitat. Per evitar-los és important que els nous tractaments siguin capaços d’eliminar de forma eficient les cèl·lules cancerígenes i preservar les cèl·lules sanes. Una de les noves teràpies en càncer es basa en el desenvolupament de virus oncolítics, és a dir, virus modificats perquè només infectin a les cèl·lules tumorals.

En els darrers anys, diferents estudis s’han centrat en la creació de virus mitjançant enginyeria genètica per maximitzar el seu efecte anticancerigen, però a mesura que la potència del virus augmenta, també ho fa la toxicitat associada. Limitar aquest efecte sobre les cèl·lules sanes és ara la clau per a l’aplicació d’aquest tipus de teràpies.

Un abordatge innovador i específic

Al treball els investigadors de l’IDIBAPS i l’IRB Barcelona hi han rdesenvolupat un abordatge innovador per dotar un adenovirus d’una alta especificitat contra les cèl·lules tumorals. “Hem aprofitat la diferent expressió d’un tipus de proteïnes, les CPEBs, en teixits normals i tumorals”, explica Raúl Méndez de l’IRB Barcelona.

Les CPBE són una família de quatre proteïnes d’unió a ARN (les molècules que porten la informació dels gens per sintetitzar proteïnes) que controlen l’expressió de centenars de gens i mantenen la funcionalitat i capacitat de reparació dels teixits en condicions normals. Quan les CPEBs es desequilibren, canvien l’expressió d’aquests gens en les cèl·lules i contribueixen al desenvolupament de processos patològics com el càncer.

“Ens hem centrat en el doble desequilibri de dues d’aquestes proteïnes en teixits sans i en tumors: d’una banda tenim CPEB4, que en estudis anteriors vam demostrar que té una expressió elevada en cèl·lules cancerígenes i que és necessària per al creixement del tumor, i, de l’altra, CPEB1, molt expressada en teixit normal i que es perd en el tumoral. Hem aprofitat aquest desequilibri per fer un virus que només ataca les cèl·lules amb nivells alts de CPEB4 i baixos de CPEB1, amb el que només afecta les cèl·lules tumorals, ignorant les sanes “, assenyala Méndez.

• Més informació al web de l’IRB Barcelona [+]