Xavier Trepat és professor d’investigació ICREA i lidera el Laboratori de Dinàmica Cel·lular i del Teixit de l'IBEC. Foto: Banc Sabadell.
 20.05.2015

Xavier Trepat guanya el X Premi Banc Sabadell a la Recerca Biomèdica

Xavier Trepat, professor ICREA i investigador principal a l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) –amb seu al Parc Científic de Barcelona–, ha guanyat el Premi Banc Sabadell a la Recerca Biomèdica 2015 pel seu treball dedicat a l’estudi dels mecanismes biofísics que determinen la interacció i comunicació cel·lular. Aquest guardó, dotat amb 50.000 euros, és reconegut en l’àmbit acadèmic com un dels més importants que es concedeixen a Espanya en el sector de les ciències de la salut.

El veredicte del jurat es va fer públic ahir a la seu del Banc Sabadell de Barcelona. “Des de la seva creació aquest Premi té com a objectiu reconèixer la trajectòria d’un científic jove, fet que es ratifica en aquest cas, ja que malgrat la seva joventut, Xavier Trepat s’ha convertit en un líder internacional en el seu camp on gaudeix d’un molt elevat prestigi”, va declarar el doctor Carlos López-Otín, president del jurat.

Xavier Trepat, llicenciat en Física i en Enginyeria Electrònica per la Universitat de Barcelona (UB), ha desenvolupat part de la seva investigació en la School of Biomedical Engineering Dalhousie University de Canadà i en la School of Public Health de la Harvard University de Boston. Actualment és membre del Departament de Ciències Fisiològiques I de la UB i professor d’investigació ICREA a l’IBEC, on lidera el Laboratori de Dinàmica Cel·lular i del Teixit..

Trepat és un dels investigadors més joves inclòs al prestigiós programa de la Generalitat ICREA i un dels pocs guardonats amb tres beques de finançament de l’European Research Council (ERC).També és un dels pocs científics que ha publicat el seu treball com a autor principal en cinc revistes de la família Nature, concretament a Nature, Nature Physics, Nature Materials, Nature Methods i Nature Cell Biology.

La diversitat d’aquestes revistes captura l’ampli espectre de temàtiques del seu laboratori, l’objectiu del qual és entendre els mecanismes físics de la biologia a través de la recerca bàsica i traslladant els resultats a la clínica, al mercat i a la societat. Ha desenvolupat i patentat diferents tecnologies per mesurar les propietats cel·lulars a la micro i a la nanoescala. L’any passat, va rebre una subvenció ERC Consolidator grants d’1,98 milions d’euros per dur a terme el projecte “TensionControl: Multiscale regulation of epithelial tension” que aportarà llum als processos subjacents al creixement tissular i a la regeneració.

“Xavier és una persona d’un talen, experiència i connexió únics, amb una trajectòria exemplar en recerca. Perfila un conjunt ampli i ambiciós d’objectius de recerca per operar en la intersecció de les disciplines científiques en què ha obtingut excel·lents resultats”, afirma el director de l’IBEC, Josep Samitier.

10 anys del Premi Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica

L’objectiu del Premi Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica –dotat amb 50.000 euros– és premiar la trajectòria d’un científic jove que hagi desenvolupat la seva carrera a Espanya i que compti amb una important projecció de futur. Enguany arriba a la seva desena edició i ha esdevingut un referent en el sector de la investigació en ciències de la salut. L’acte de lliurament del premi  tindrà lloc el proper dijous 2 de juliol a la seu del Banc Sabadell (Sant Cugat del Vallès) i reunirà destacats representants institucionals i de la comunitat científica, centres d’investigació i universitats d’arreu d’Espanya.