La darrera sessió dels Monòlegs STEAM al Cibernàrium 22@. Foto: Parc Científic de Barcelona.
 27.05.2024

El programa ‘Monòlegs STEAM’ divulga la ciència amb humor entre l’alumnat de secundària

L’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, en col·laboració amb el Parc Científic de Barcelona, en el marc del programa RESSÒ – Recerca en Societat, i Big Van Ciència han organitzat aquest divendres al Cibernàrium 22@ la darrera sessió dels Monòlegs STEAM. L’activitat, adreçada a alumnat de secundària dels centres educatius de Barcelona i àrea metropolitana, té l’objectiu de fomentar vocacions científiques i fer reflexionar a l’alumnat sobre els avenços científics i tecnològics i el seu impacte en la societat a través de l’humor i les arts escèniques.

Els monòlegs han abordat tres temes d’actualitat: la intel·ligència artificial, l’evolució humana i les noves tècniques d’edició genètica. El propòsit és promoure una opinió crítica entre les noves generacions sobre qüestions com la influència de la informació fake creada amb intel·ligència artificial IA a les xarxes socials i com aquesta s’ha introduït ja en les nostres vides; el rol de la comunicació i el mètode científic en l’evolució humana; i els reptes ètics que planteja l’enginyeria genètica.

Aquesta activitat s’ha dut a terme en 4 sessions durant el mes de maig a les instal·lacions del Cibernàrium 22@, i han participat prop de 600 alumnes i el professorat de 12 centres educatius de Barcelona ciutat, L’Hospitalet de Llobregat, Montgat i Esplugues de Llobregat.

“Molts dels meus alumnes”, explica Dani Miñano, professor de ciències de l’Institut Miquel Tarradell de Barcelona, “han comentat que l’activitat no només era interessant, sinó també necessària, sobretot el monòleg sobre intel·ligència artificial, que els ha obert els ulls sobre aspectes d’aquesta tecnologia que desconeixien”.

Sofia Magaling, alumna de quart d’ESO del mateix institut explicava: “m’ha sorprès molt aquesta manera de comunicar la ciència. Jo no soc una persona de ciències, però he estat capaç de seguir el fil dels monòlegs i entendre perfectament els conceptes científics gràcies a les bromes i l’humor”.

“Aquesta aliança del Parc Científic amb Barcelona Activa ens permet apropar la ciència als més joves en un espai de ciutat, el Cibernàrium, que aviat serà un dels seus equipaments de referència per al seu desenvolupament laboral”, explica Maria Terrades, directora del Parc Científic de Barcelona.

“Des de Big Van Ciencia participem en el programa RESSÒ fent servir el gènere teatral del monòleg científic per mostrar la ciència de manera propera i divertida als i les joves. L’objectiu fonamental és trencar estereotips socials i de gènere associats al món de la ciència i la recerca, a l’hora que es fomenten vocacions STEAM”, explica el químic Oriol Marimón, cofundador i director de projectes de Big Van Ciencia.

Instantània de la jornada. Foto: Parc Científic de Barcelona.

Barcelona Activa i el Parc Científic de Barcelona col·laboren amb projectes científics, educatius i econòmics a la ciutat. Un exemple de l’estreta relació entre ambdues entitats és l’acceleradora BCN Health Booster -que també impulsa Biocat- que dona suport a 11 empreses del sector de la salut instal·lades al Parc Científic de Barcelona.