Les nou investigadors seleccionades per participar en l'edició 2024 del programa “To the Mothers of Science”. Crèdit: BIST.
 23.05.2024

Tres investigadores de la comunitat del PCB obtenen l’ajut “To the Mothers of Science”

Marina Inés Giannotti i Nina Kostina, de l’IBEC, i Paula Martínez, de l’IRB Barcelona, són tres de les nou investigadores que han estat seleccionades enguany per participar en el programa “To the Mothers of Science” del Barcelona Institute of Science and Technology (BIST). Aquesta iniciativa vol reconeix i donar suport —amb ajuts econòmics i coaching— a científiques amb fills a càrrec que treballen per assolir una posició de lideratge i fer avançar la recerca en els seus camps.

El panell de selecció extern, format per les professores d’investigació ICREA de l’Institut Josep Carreras i del Centre de Recerca en Agrigenòmica, respectivament, Mariona Graupera i Soraya Pelaz, i per la Directora General de la Fundació Catalunya La Pedrera, Marta Lacambra, va destacar l’elevat nivell científic de les candidates a l’edició 2024 de “To the Mothers of Science”.

Gràcies a l’ajut del programa, aquestes investigadores rebran ara sessions de coaching en grup amb la formadora Arantxa Gómez Esqué −coach especialitzada en l’entorn de de la recerca científica− i un ajut de 400 euros al mes durant un any per a destinar a allò que considerin més necessari.

Tenir fills afecta més a carrera professional de les dones que dels homes

Malgrat que actualment els homes participen molt més en la criança dels fills del que feien els seus pares i avis trenta i seixanta anys enrere, estudis recents demostren que la paternitat i la maternitat afecten de manera desigual a les carreres professionals d’homes i dones. Aquesta diferència és especialment destacada en l’àmbit de les carreres STEM, un entorn que es sol associar a un ritme de treball molt intens i en evolució constant, i en el que es fàcil quedar-se enrere.

Un estudi realitzat als EUA entre professionals de les disciplines STEM, va demostrar que, malgrat l’arribada de fills afecta significativament tant la carrera professional dels homes com de les dones, ho fa de manera més evident en les dones −entre 4 i 7 anys després de l’arribada del primer fill, el 43% de les professionals STEM havien canviat la seva feina a jornada sencera per un altre tipus de feina, o havien deixat de treballar, respecte el 23% dels homes que ho havien fet. A Catalunya, l’estudi “La inserció laboral de les dones vint anys després de finalitzar els estudis universitaris” (AQU Catalunya, 2021), apunta en la mateixa direcció, tot mostrant que tenir fills duplica la bretxa salarial entre homes i dones, i que les ciències experimentals i matemàtiques són dels àmbits amb més sostre de vidre (percentatge més baix de dones amb posicions de responsabilitat sobre altres persones). El mateix estudi de l’AQU indica que les mares amb fills tenen una percepció de desequilibri en el temps dedicat a la família, a la feina i a un mateix més gran que els pares i les persones sense fills.

“Resulta sorprenent que, malgrat els esforços dedicats a promoure vocacions científiques entre les nenes i que les joves siguin majoritàries en els nostres programes de vocacions i talent, el fet de ser mare esdevingui una dificultat afegida a la ja complexa carrera d’una dona científica,” lamenta la directora de la Fundació Catalunya La Pedrera, Marta Lacambra.

El programa “To the Mothers of Science” vol pal·liar aquest malestar entre les mares. Ho explica la coach Arantxa Gómez Esqué: “El nostre objectiu és proporcionar a les mares les eines i el suport necessaris perquè puguin gestionar de manera efectiva les seves responsabilitats laborals i familiars, alhora que es cuiden a si mateixes i prioritzen el propi benestar.”

» Per a més informació: web del BIST [+]