Sense categoria

Xavier Rodó, entre els autors espanyols del darrer informe de l’IPCC, organisme que ha estat premiat amb el Nobel de la Pau 2007

By 23 d'octubre de 2007novembre 16th, 2020No Comments
 23.10.2007

L'investigador Xavier Rodó, director del Laboratori de Recerca del Clima () del Parc Científic de Barcelona, és un dels vuit autors espanyols i l'únic català que han participat en l'elaboració de l'últim informe del Grup Intergovernamental d'experts sobre el Canvi Climàtic (, en anglès), l'organisme internacional que, de forma conjunta amb l'ex vice-president dels EUA Al Gore, ha estat guardonat aquest any amb el Premi Nobel de la Pau.

Aquest informe conclou que el calentament global de la Terra és un fet “inequívoc”, que es pot atribuir –amb un grau de certesa superior al 90%– a l’acció de l’home. Els seus autors, uns 1.200 en total, són experts proposats pels governs, per organitzacions internacionals o investigadors seleccionats pel seu reconegut prestigi a la seva especialitat. A més dels autors, centenars d’experts de tot el món participen en el procés de revisió.

L’IPCC s’organitza en tres grups de treball: el Grup I se centra en la climatologia i les prediccions de canvi climàtic, el Grup II examina l’impacte d’aquest canvi i com ens hi podríem adaptar, mentre que el Grup III estudia les possibilitats de mitigar la magnitud del canvi climàtic, i per tant la dels seus impactes. En aquest informe, i pel conjunt dels tres grups de treball, només hi ha vuit investigadors espanyols que són autors, i 34 que han fet de revisors. A nivell català, només n’hi ha un autor i 10 revisors. L’únic autor català és el Xavier Rodó, i la seva aportació s’ha centrat en estudiar l’impacte del canvi climàtic en la incidència de malalties infeccioses transmeses a través de l’aigua i els aliments.

Dels revisors catalans, hi ha tres que són de la Universitat de Barcelona: la Illeana Bladé (Departament d’Astrofísica, Facultat de Física), en Javier Martín Vide (Dept Geografia Física i Anàlisi Geogràfica Regional, Facultat de Geografia I Història) i la Ma Carme Llasat (Departament d’Astronomia de la Facultat de Física). La resta d’Institucions que han aportat revisors a aquest últim informe de l’IPCC són la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona (2), l’Institut de Ciències del Mar del CSIC a Barcelona (2), la Universitat de Girona(1), el Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (1) i el Centre d’Estudis Avançats de Blanes (1).