Aleix Prat (IDIBAPS), Roger Gomis (IRB Barcelona) i Juan Miguel Cejalvo (estudiant de doctorat dins el programa conjunt PhD4MD). Foto: IRB Barcelona.
 20.04.2017

Un estudi revela els canvis biològics en càncer de mama entre el tumor primari i la metàstasi

Un equip d'investigadors de l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) i l'Institut d'Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS) han descrit, per primer cop, que com més temps passa entre que s'origina el tumor fins a l'aparició de metàstasi, més agressiu és el càncer de mama. Els resultats del seu treball –publicat a la revista Cancer Research– també han revelat que entre l'etapa inicial i la metàstasi pot canviar el subtipus d'aquest tumor fins a un 40% dels casos.

El treball (10.1158/0008-5472.CAN-16-2717) l’ha coordinat Aleix Prat, cap del Servei d’Oncologia de l’Hospital Clínic, cap de l’equip Genòmica translacional i teràpies dirigides a tumors sòlids de l’IDIBAPS i cap del Grup Genòmica Translacional del VHIO. El primer autor de l’estudi és Juan Miguel Cejalvo, estudiant de doctorat del programa PhD4MD en el grup de l’Aleix Prat de l’IDIBAPS i en el grup Control de creixement i metàstasi del càncer de l’IRB Barcelona, dirigit per l’investigador ICREA Roger Gomis.

En càncer de mama, les metàstasis apareixen anys o fins i tot dècades després del diagnòstic del tumor primari. Aquestes lesions secundàries s’originen a partir de cèl·lules tumorals dispersades que han passat per un període de latència. És important conèixer quins canvis biològics existeixen durant la formació de les metàstasis a partir d’aquestes cèl·lules cancerígenes disseminades per abordar d’una manera més precisa la malaltia.

El càncer de mama pot classificar-se a nivell molecular en quatre subtipus: Luminal A, Luminal B, HER2-enriquit (HER2-E) i el tipus basal-like. Entre ells hi ha grans diferències quant a incidència, supervivència i resposta als diferents tractaments. Fins avui, els resultats de les anàlisis dels tumors suggerien que el subtipus molecular no canviava de forma substancial en produir la metàstasi. Ara, aquest treball remarca la importància de caracteritzar bé a nivell genètic les metàstasis en càncer de mama.

Els investigadors van estudiar els canvis genòmics en 105 gens a nivell de l’RNA entre el tumor inicial i les metàstasis. Van observar que, encara que en la major part dels casos el subtipus molecular es manté quan apareix la metàstasi, no passa el mateix en un subtipus concret, el Luminal A, el qual es converteix en Luminal B o HER2- I en el 55% dels casos.

• Més informació al web de l’IRB Barcelona [+]