Un equip de l’IBMB-CSIC confirma que el mecanisme de migració cel·lular que afavoreix la metàstasi és natural

By 26 de març de 2010novembre 16th, 2020No Comments
 26.03.2010

Una de les incògnites en la investigació sobre el càncer és què fa que unes cèl·lules tumorals siguin metastàsiques i unes altres no, perquè unes cèl·lules tumorals aconsegueixen migrar a unes altres parts de l'organisme i d'altres no. Un treball internacional dirigit per Enrique Martín Blanco, investigador del CSIC a l'Institut de Biologia Molecular de Barcelona (IBMB-CSIC), ubicat al Parc Científic Barcelona, revela que les cèl·lules fan servir un mecanisme natural per a això, unes proteïnes que en condicions normals activen la migració de les cèl·lules en processos habituals com el creixement o la cicatrització. El treball, publicat en l'últim número de la revista Current Biology (DOI: 10.1016/j.cub.2010.01.063), del grup Cell, està signat també per investigadors de la Universitat de Coimbra (Portugal), del Biozentrum de la Universitat de Basilea (Suïssa), i de la Universitat de Friburg (Alemanya).

Tal com expliquen els autors, la capacitat de migrar de les cèl·lules metastàtiques no és, doncs, un mecanisme propi de les cèl·lules tumorals – i per tant, una cosa que es podria pensar que està alterat- sinó una capacitat natural de les cèl·lules que, malauradament, acaba beneficiant la metàstasi.

Fins ara se sabia que la metàstasi de cèl·lules tumorals podia ser induïda per proteïnes com les BMPs (de l’anglès ‘bone morphogenetic proteins’) o la TGFβ (de l’anglès ‘transforming growth factor-β’). Aquestes proteïnes, identificades en cèl·lules tumorals de vertebrats, activen la migració de les cèl·lules i afavoreixen la metàstasi. I si bé tenen aquesta capacitat d’indicar a les cèl·lules que han de moure’s i migrar, no els indiquen on. En canvi, si aquestes proteïnes no s’activen en les cèl·lules tumorals, no hi ha mobilitat ni invasió. No obstant això, el paper d’aquestes proteïnes en el control de la capacitat migratòria de cèl·lules normals no era evident.

Ara, el treball d’aquest equip internacional ha identificat el mecanisme natural en cèl·lules sanes de Drosophila melanogaster, la mosca de la fruita. Els investigadors han vist que la proteïna Decapentaplegic (Dpp), homòloga de les proteïnes BMP i TGFβ, actua com a senyalitzadora de la mobilitat cel·lular. “Les cèl lules sobre les quals Dpp actua tenen capacitat migratòria i invasiva”, aclareix Martin Blanco. “Si, en les cèl·lules, bloquegem la recepció de Dpp, aquestes s’aturen. En canvi, si la superactivem, les cèl·lules tenen major capacitat migratòria i invasiva”.