Tres investigadors de l’entorn del PCB, candidats per a la nova edició del Programa d’ajuts EURYI

By 5 d'abril de 2005No Comments
 05.04.2005

En l'entorn del Parc Científic de Barcelona (PCB), els investigadors Eduard Batlle, Marco Milán i Núria López han estat seleccionats entre els tretze candidats espanyols que es presentaran a la segona edició del programa d'ajuts European Young Investigators (EURYI). El programa té com a finalitat la concessió d'una dotació d'entre 750.000-1.250.000 euros per a cinc anys a joves investigadors, de qualsevol nacionalitat, per crear el seu propi grup de recerca a Europa i en qualsevol àrea de coneixement. Els principals criteris de selecció del programa EURYI són la qualitat científica, l'originalitat i el potencial per a esdevenir líders mundials dins els respectius camps de recerca.

L’investigador ICREA Eduard Batlle és el responsable del Grup de Càncer Colorectal i Biologia de l’Epiteli Intestinal de l’Institut de Recerca Biomèdica del Parc Científic de Barcelona (IRB-PCB). Llicenciat en Biologia i doctorat en Biologia Molecular i Genètica per la Universitat de Barcelona (UB), Batlle s’ha especialitzat del Càncer i ha treballat com a investigador post-doctoral al Netherlands Institute for Developmental Biology a Utrecht (Holanda) i al Institute for Molecular Biology and Tumor Research de Marburg (Alemanya). L’objectiu del seu laboratori és entendre les bases moleculars de la iniciació i progressió del càncer colorectal per trobar noves aproximacions diagnòstiques i terapèutiques. En concret, Batlle treballa en dos aspectes claus de la recerca en càncer colorectal: en la caracterització de les similituds i diferències entre els programes genètics que defineixen la cèl·lula mare intestinal i la cèl·lula fundadora dels tumors colorectals; i en la caracterització del procés de disseminació metastàtica. Aquesta darrera línia constitueix la base del projecte presentat al programa EURYI.

Llicenciat en Biologia per la Universidad Complutense de Madrid i doctor en Bioquímica i Biologia Molecular per la Universidad Autónoma de Madrid, Marco Milán és l’investigador principal del Grup de Biologia del Desenvolupament de Drosophila de l’IRB-PCB. Dins d’aquest grup, com a investigador ICREA, Milán desenvolupa una línia de recerca entorn als mecanismes mitjançant els quals les cèl·lules dels organismes pluricel·lulars s’organitzen en diferents teixits i òrgans, amb l’objectiu d’identificar nous gens involucrats en el creixement de l’ala de Drosophila i en la generació del marge d’afinitat dorsal-ventral. Milán ha treballat a més com a investigador post-doctoral al Centro de Biología Molecular de Madrid i al Laboratori Europeu de Biologia Molecular a Heidelberg (Alemanya).

Núria López és investigadora Ramón y Cajal al Departament de Química Física de la UB des del 2001 i és responsable de l’estudi de catalitzadors heterogenis mitjançant mètodes teòrics al Centre de Recerca en Química Teòrica (CeRQT). Llicenciada en Ciències Químiques per la UB i doctora per la mateixa universitat, López ha treballat com a investigadora post-doctoral al Center for Atomic-scale Materials Physics a Dinamarca. La seva recerca se centra a la investigació a través de mètodes teòrics de materials catalítics útils per a la utilització en la nova societat basada en l’ús de l’hidrogen com a nova font d’energia. En concret, el projecte presentat a la convocatòria dels EURYI fa referència a materials nanoestructurats aplicats a les noves tecnologies i que empraran energies renovables a partir del seu disseny basat en simulacions atomistíques a primers principis.

El programa EURYI, convocat per organismes de recerca de 16 països de la Unió Europea, (EUROHORCs) en col·laboració amb la European Science Foundation (ESF), té com a objectiu contribuir a la construcció de l’Espai Europeu de Recerca (ERA) mitjançant el desenvolupament de la ciència europea i la formació d’una nova generació d’investigadors líders.